לתרומות לחץ כאן

קביעות סעודה במיני מזונות

מה מברכים על בלינצ'ס, פנקייק ודייסת שיבולת שועל. -אייני יודעת אם פרט זה חשוב או לא אך הם נעשים עם מים-פרווה ולא עם חלב.

תודה מראש

תשובה:

שלום רב.

שלושת המאכלים שהזכרת ברכתם מזונות, ולאחריהם יש לברך ברכה מעין שלוש – על המחיה. אלא שחילוק מסויים כן יש ביניהם: אדם שאוכל מאפה שברכתו מזונות בכמות כזו שאנשים בדרך כלל קובעים עליה את סעודתם, מברך לפני אכילתו המוציא ולאחריה ברכת המזון [דין זה יש בו פרטים רבים וכאן הזכרנו רק את הכלל הבסיסי]. דין זה, אמור רק לגבי דבר מאפה שיש לו צורה מסויימת של פת, כלומר הוא אפוי ולא מבושל [אפייה במחבת ללא נוזלים גם נחשבת אפייה לענין זה], ורמה מסויימת של סמיכות ועובי.

לכן, דייסת שיבולת שועל לא מברכים עליה המוציא וברכת המזון לעולם, שהרי היא מבושלת ולא אפויה. כמו כן, בלינצ'ס לא מברכים עליהם ברכות אלו, כיון שהם עשויים מבלילה מאוד רכה ודלילה. לעומת זאת פנקייק עבים יש מקום לברך עליהם ברכות אלו כאשר אוכלים מהם כמות גדולה כאמור.

דייסה נוזלית לגמרי כמו אלו המיועדות לתינוקות, דינן כמשקה וברכתן שהכל.

שיבולת שועל השרויה במים קרים או במים חמים בכלי שני [כלומר שמזג מים חמים לכוס ולתוכה הכניס שיבולת שועל מהירת בישול] ברכת בורא פרי אדמה ולאחריהם בורא נפשות.

מקורות:

על דין קביעת סעודה ראה שו"ע ומשנה ברורה סי' קסח סעי' ו. פרטים נוספים על כך, ראה בפסקי תשובות שם, ובס' וזאת הברכה פרק ד.

על ההבדל בין בלינצ'ס לפנקייק לענין זה, ראה שו"ע שם סעי' ח ובפסקי תשובות שם. על ההבדל בין דייסה נוזלית לסמיכה מעט, ובין דייסא מבושלת לשיבולת שועל השרויה במים, ראה וזאת הברכה עמ' 106.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל