לתרומות לחץ כאן

ההורים נותנים רשות להשתמש במתנה אחד האחים

יש לי אח בגיל 14 הסמוך על שולחן אבי ואמי, הוא קיבל מתנה ליום הולדת מדודתי. אמא שלי הרשת לי להשתמש במתנה אבל הוא לא מרשה לי. האם מותר לי להשתמש במתנה באופן שלא ייגרם שום חיסרון לאחי והוא לא ידע מכך.

תשובה:

אם המתנה נמצאת בבית ההורים, מותר לך להשתמש בה. אבל אם היא נמצאת מחוץ לבית (כגון שמדובר באופניים הנמצאים בחצר או בחדר המדרגות), אסור לך להשתמש בה.

מקורות:

נחלקו הראשונים אם מתנה שקיבל בן גדול הסמוך על שולחן אביו היא של הבן או של אביו. הרמ"א בחו"מ סי' ער סעיף ב מביא רק את הדעה שהמתנה היא של הבן, אבל בשו"ע או"ח סי' שסו סעיף י מובאת גם הדעה הסוברת שהמתנה היא של האב והבן אינו יכול לזכות בה. בשו"ת מהרש"ם ח"ג סי' שיג כתב שהרמ"א בחו"מ הביא רק את הדעה שהמתנה היא של הבן משום שהבן מוחזק, אבל אם האב תפס ממנו, הרי הוא יכול לטעון 'קים לי' כדעה שהמתנה היא שלו. ועיין עוד באריכות בעלון המשפט גליון 20 עמוד ד.

במקרה זה האמא היא אפוטרופוסית של האבא והיא יכולה לתת רשות בשמו כפי הבנתה. אם המתנה נמצאת ברשותה היא רשאית לקחת אותה לעצמה ולתת מתנה גמורה לאחרים, כל שכן שהיא יכולה להרשות להשתמש. אבל אם המתנה לא נמצאת ברשותה, אין האח רשאי להשתמש מספק, כיון שבכל מקרה אין המתנה שלו, ואין הוא רשאי לעשות תפיסה עבור אבא שלו, כמבואר בנתיבות דיני תפיסה אות כא, וממילא יש עליו איסור להשתמש ללא רשות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מבואר בתשובת הרה"ג המשיב שליט"א, שאף אם הבן היה מוחזק במתנה, מועיל לתפוס ממנו, ולכאורה הרי במחלוקת הפוסקים לידת הספק מתחילה רק אחר שמתווכחים על זה לפני הב"ד [נתיה"מ בכללי התפיסה]. נמצא שהבן היה מוחזק קודם לידת הספק, ואיך מועיל לחזור ולתפוס ממנו.

  2. טענת 'קים לי' נחשבת כטענת 'ברי' ב'דררא דממונא', שהתופס טוען שברור לו שהדין עם הפוסק שסובר לזכותו, ולכן מועילה תפיסה אף לאחר שנולד הספק. עיין בספר תקפו כהן להש"ך סי' עט ועוד [מובא גם בכללי תפיסה אות ד].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל