לתרומות לחץ כאן

בל תוסיף במזוזה

שכרתי דירה בחו"ל ומצאתי בדלת מזוזה קטנה בצבע עליו. וא"א לבדוק המזוזה בלי קלקול צבע. אם חייב לקבוע עוד מזוזה או אסור משום חשש בל תוסיף?

תשובה:

שלום רב.

אכן, אסור לקבוע שתי מזוזות על פתח אחד משום איסור בל תוסיף, גם כשקשה להוציא את המזוזה הראשונה.

מקורות:

ראה ט"ז יו"ד סי' רפט ס"ק א. בשו"ת לבושי מרדכי (סי' קמ) האריך בשאלה זו, לענין אדם שמכר דירתו ורוצה ליטול עמו את מזוזותיו, אלא שהוא חושש להסיר את המזוזות מחמת האיסור להשאיר את הבית ללא מזוזה, ומשום כך הוא רוצה לקבוע שם עוד מזוזות פקוטות וזולות ורק אחר כך להסיר את הראשונות המהודרות. וכתב שם לאסור זאת מן הטעם הנ"ל.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. עוד הערה חשובה! עליך להסיר את שתי המזוזות, שכן המזוזה החדשה נקבעה בזמן שהיתה מיותרת והדבר נחשב כ"תעשה ולא מן העשוי", לכן יש להסירה ולחזור ולקובעה [ראה שו"ע או"ח סי' י סעי' ו, ובאגרות משה יו"ד ח"א סי' קפג].

  2. יישר כחך
    מיהו לכאורה אי אפשר להסיר המזוזה הישנה משום מזיק שאני מקלקל הצבע שאינו שלי שאני שוכר. יש לי להסיר החדשה ולסמוך על הישנה משום ספק דרבנן לקולא?

  3. כאשר יש ספק על כשרותה של המזוזה [הקטנה] וכלשון הרב "מזוזה קטנה חזקתה פסולה"… זה לא ספק דרבנן זה ספק דאורייתא! מצות מזוזה היא מהתורה! רק לגבי שכירות בחוץ לארץ יש סוברים שחיוב המזוזה הוא מדרבנן, ואף בזה יש סוברים שהוא מדאורייתא, אולם, בארץ ישראל החיוב לכולי עלמא הוא מדאורייתא [ראה ס' שערי מזוזה עמ' קנט].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל