לתרומות לחץ כאן

סיר לילה בחדר שיש בו ספרי קודש

שלום.
רציתי לשאול כמה שאלות בנושא בית הכסא.
א.
האם הנכנס לבית הכסא של היום צריך נטילת ידיים.אצלנו בבית בית הכסא הוא יחד עם אמבטיה,וכן יש לו שמושים נוספים כמו צחצוח שיניים וכו'.
ב.
האם מותר להושיב תינוק על סיר לילה בצורה אקראית בסלון או חדר אחרת שיש בו ספרי קודש?
האם יש הבדל בין אם הספרים מכוסים בשני כיסויים או לא?
[ראיתי מעשה נורא על זה בבאור הלכה שכתב (סימן פג) רע המעשה שראיתי בבית קלי הדעת שהיה לו חדר מיוחד לפנות שם והגרף תחת הספסל והר"ר היה מגיע בכל החדר ובאותו החדר היו קבועים הספרים שלו וקריתי עליו המקרא הזה כי דבר ד' בזה ושקליה למטרפסיה שהיה לו בן יוצא לתרבות רעה ר"ל ונתחלל גם גופו על הבריות בשביל זה וכמאמר התנא באבות כל המחלל את התורה גופו מחולל על הבריות: והסתפקתי האם זה דווקא באופן קבוע או אף באקראי? ]
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב.

א. על בתי כסא בזמנינו אם הנכנס לתוכם צריך ליטול ידיו ראה כאן.

ב. אסור להושיב ילד על סיר לילה שיעשה בו צרכיו בחדר שיש בו ספרי קודש או כנגד מזוזה שאינה מכוסה בכיסוי נוסף מלבד כיסויה הקבוע. כמו כן, יש לכסות את הספרים בשני כיסויים או להעמיד כנגדם מחיצה בגובה עשרה טפחים. ויש שהקילו בזה בשעת הדחק כשעושה זאת בדרך אקראי שלא באופן קבוע, והילד מכוסה במקום המגונה על ידי הסיר.

מקורות:

ב. ראה שולחן ערוך או"ח סי' מ סעי' ב ובמשנה ברורה שם ס"ק ה, וביו"ד סי' רפו סעי' ה ובפתחי תשובה שם ס"ק ז, ורמ"א או"ח סי' שטו סעי' א. על דעת המקילים בזה בשעת הדחק בצירוף כמה טעמים, ראה שו"ת מחזה אליהו סי' ח אות ב.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל