לתרומות לחץ כאן

שכר חדר לצורך עבודה שקטה והתחילו לבנות בבניין

לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א שכרתי חדר בבנין מגורים למטרת עבודה שקטה, כדי לברוח מרעש ומהפרעת ילדים, ונשאר עוד חודש לסיום החוזה, והנה אני רואה שמעלי התחילו בנייה ברעש חזק מאוד, וא"כ החדר לא ראוי למטרה לשמה הוא נועד, ועדיף לי לעבוד כבר בתוך הבית. השאלה אם מכיון שזה אונס מצוי היה עלי להעלות בדעתי ולהתנות, או דנימא דאי"ז נקרא מצוי, ובכלל האם אני חייב לשלם לו מראש על החודש כמו שהתנינו. בתודה מראש

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם ההכנות לביצוע עבודות הבנייה התחילו כבר לפני החתימה על החוזה, הנך רשאי לבטל את העסקה ולצאת לפני סיום החוזה. אם התחילו רק לאחר חתימת החוזה, אינך יכול לבטל את ההסכם, אלא אם כן פירשת שהנך שוכר את המקום רק בגלל השקט.

מקורות:

אם ההכנות התחילו, הרי זה 'מקח טעות'. עיין בשו"ת מהרש"ם ח"ד סי' קח. גם אם השכנים רק תכננו את הבניה לפני החוזה יש טענה של 'מקח טעות', אבל יש צורך שיהיו תכניות רציניות ולא סתם מחשבות שמסתמא יש בכל בניין.

אם הבעיות התחילו לאחר החתימה על ההסכם, הרי זה מזלו של השוכר, וכמו שכתב הנתיבות בסי' שי סק"ב לעניין אם נכנסו חיילים לגור בדירה.

אם אמר ששוכר רק בגלל שהוא זקוק לשקט, יש לראות בזה כדין 'אדעתא למיסק לארץ ישראל', עיין שו"ע חו"מ סי' רז סעיפים ג-ד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כת"ר כתב
    "אם אמר ששוכר רק בגלל שהוא זקוק לשקט, יש לראות בזה כדין 'אדעתא למיסק לארץ ישראל', עיין שו"ע חו"מ סי' רז סעיפים ג-ד."
    מדוע בזה לא נאמר מזלך גרם?

  2. אם נחשב כדין אדעתא למיסק הרי זה כתנאי שמועיל גם לגבי בעיות שיתעוררו בעתיד. גם בשוכר חמור מצאנו שאם שכר לרכוב או בשביל משא של כלים שבירים והתעוור החמור, אין אומרים שמזלו של השוכר גרם, כיון שאין החמור ראוי כלל למטרה שלשמו נשכר. ורק באופן שהאונס קרה מחמת השימוש של השוכר, אומרים שהמזל של השוכר גרם גם אם אין החמור ראוי כלל למטרת השכירות. עיין שו"ע חו"מ סי' שי סעיפים א-ב ובנתיבות סק"ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל