לתרומות לחץ כאן

זמר המציע שני מחירים, מזומן או בהקפה

שאלה:

'זמר' שתפקידו לנגן בחתונות מקבל הזמנות לכל סוגי השמחות, חתונה בר מצוה וכו', ומתנה עם המזמינים שאם מקדימים לשלם לו עכשיו מבקש מחיר זול, ואם משלמים לו רק בעת החתונה, מבקש הוא יותר כסף, האם יש בזה חשש איסור.

כמו"כ שוכרים בנפרד גם עוזר לזמר שתפקידו להעמיד את כל הציוד הדרוש לזמר, הרמקולים וכלי הנגינה, ומשלמים לעוזר באופן נפרד, וגם הוא עושה התנאי הנ"ל של שני מחירים, למקדימים לשלם ולמאחרים לשלם, האם הדבר מותר או אסור.

תשובה:

לגבי התשלום לזמר יש להחמיר שלא לפרש שני מחירים.

ולגבי התשלום לעוזר, אם עובד בקבלנות דהיינו שמבקש מחיר כולל ללא קשר לשעות, מותר לו לפרש שני מחירים.

מקורות:

מבואר בשו"ע (קעו סעי' ו) דמותר למשכיר לומר לשוכר, אם תשלם לי עכשיו אוזיל לך, ואם רק לאחר שתדור בו תשלם יותר, דכיון שיש כבר למשכיר את הבית מותר להוזיל בשביל ההקדמה, וכל זה בשכירות בית אבל בשכירות פועל (סעי' ח) אסור להוזיל לו אלא אם כן מתחיל מיד לעבוד, דכיון שפועל יכול לחזור בו לא נחשב כיש לו, ואינו מותר אלא כשמתחיל מיד לעבוד, וכמובן היינו באופן שעשו קנין על ההזמנה, דרק בזה נחשב לפועל.

ומבואר בפוסקים (חלקת יעקב ח"ג סי' רד, שבט הלוי ח"ג סי' קי) דכל זה כשעובד לפי שעות, אבל כשעובד בקבלנות, דהיינו שמשלמים לו על כל העבודה ביחד ללא קשר לשעות עבודה, ה"ז נחשב כשכירות בתים, דמותר לפרש שני מחירים. [והסברא בזה, דבקבלן נפסק בשו"ע (חו"מ שלג ס"א) דקבלן אינו יכול לחזור בו, וע"כ אין בו החומרא של פועל].

ומצינו בכמה פוסקים (עי' סמ"ע סי' שלג סקט"ז, נתיה"מ סי' רסד סק"ח) דאפי' בפועל שאינו עובד לפי שעות אלא צריך לגמור עבודה מסוימת, אם העבודה צריך להיות בשעות מסוימות דווקא ואינו יכול לעשותו מתי שרוצה הרי הוא נחשב כשכיר ולא כקבלן, אף באופן שאין משלמים לו לפי שעות, דסוכ"ס עבודתו הוא בשעות מסוימות.

וא"כ לגבי העבודה של הזמר, כיון שהוא צריך לעשותו רק בשעות מסוימות דהיינו בשעות החתונה, הרי זה נחשב לפועל דאסור לו להקדים שני מחירים וה"ז כפועל שאסור להקדים כשאינו מתחיל לעבוד.

משא"כ לגבי העוזר שתפקידו הוא להביא את הציוד, ויכול להביא את הציוד מתי שרוצה, אזי תלוי דאם משלמים לו לפי שעות נחשב לפועל, שאסור לפרש שני מחירים אלא כשמתחיל לעבוד מיד, וזמר הרי אינו מתחיל לעבוד אלא בזמן החתונה בלבד ולא קודם לכן, וא"כ אסור לו לפרש שני מחירים, ואם עובד בקבלנות שאין משלמים לו לפי שעות אלא משלמים לו מחיר כולל על כל האירוע הרי זה כשכירות בית שמותר להוזיל עבור ההקדמה.

ומצינו ברעק"א (ב"מ עב,ב) שמצדד דאף בשכירות בית אינו מותר אלא באופן שהמשכיר יכול עכ"פ לתת את הדירה עכשיו לשוכר, דבזה נחשב כיש לו כיון שיש לו הברירה לתת לו את הדירה, אבל אם אינו יכול לתת את הדירה לשוכר אסור להוזיל עבור ההקדמה.

וא"כ גם כשעובד בקבלנות צריך לכתחילה שיהיה בידו הברירה לתת עכשיו את השירות, אלא שנראה דבמעשה זו מותר אף לרעק"א דהרי בכל זמן יכול הוא לזמר לפניו, ואף שאין עכשיו שום חתונה אין זה חלק מהתפקיד שלו, וכל תפקידו הוא לזמר, ואם יכול עכשיו לזמר, נחשב שיכול לקיים תנאו. וא"כ בקבלן אין שום חשש.


 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל