לתרומות לחץ כאן

שאל ספר והוא התקלקל וכבר עבר זמן רב, כיצד לשלם

בעבר שאלתי מאחרים ספר קודש ושכחתי הרבה זמן להחזיר אז בקשתי מאחותי שהיא חברה של הבת שמהם שאלנו את הספר להחזיר לה והיא תשים בביתם אך אחותי שכחה להחזיר ונשאר באוטו הרבה זמן והכריכה נקרעה והספר לא נראה במצב הכי טוב כפי שקבלתי אותו בתחלה אז חשבתי שאני ישאיר את הספר אצלי וישלח אותו לכריכה ויתן לאותם אלו שהשאילו לי את הספר את שווי הספר בכסף בדקתי מחירים בחנויות המחירים נעים בין 45-49 ש"ח וכתוב שזה במקום 62 ש"ח
השאלות שהתעוררו לי מזה.
1. האם עלי לשלם להם כמה שהם קנו את הספר בעבר או כמה שהספר עולה היום?
2. איזה מחיר עלי לשלם יש חנויות שמוכרים ב 45 שח ויש כאלה ב 49 שח האם מספיק לשלם את הסכום הקטן או צריך לשלם את הסכום הגדול?
3. האם בכלל נכון לעשות כן להחזיר כסף במקום הספר שהרסתי או עדיף לקנות ספר חדש ולהחזיר ?
פשוט באותה משפחה היה אדם דתי שהיה לומד בספר והבנתי שכיום אין לו שימוש בספר [שלצערנו התרחק קצת]

תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

באופן כללי אם אדם שואל חפץ והחפץ הוזק הרי הוא צריך להחזיר את החפץ כמות שהוא ולהשלים את ההפרש בין מחיר הספר לפני הנזק ובין מחירו לאחר הנזק. אין לו זכות לקחת את החפץ לעצמו ולשלם את שוויו, וכן אינו חייב לקנות חדש.

במקרה זה עדיף שתספר להם את המקרה ותשלם להם בהסכמתם סך 45 ש"ח ותגיד להם שבסכום זה ניתן לקנות את הספר במקום פלוני. אבל אם הנך מתבייש לדבר איתם על המקרה, הנך יכול לשלם להם 45 ש"ח ולנסות להודיע באמצעות שליח היכן ניתן להשיג את הספר במחיר זה.

מקורות:

דין שומת הנזק לשואל מבואר בשו"ע חו"מ סי' שדמ סעיף ב.

באבידה יש דין שמותר לשום לעצמו דבר המצוי בשוק (עיין שם סי' רסז סעיף כא), אבל בפקדון לא מצינו דין כזה שיהיה מותר לקחת לעצמו דבר הנמצא בשוק. ומכל מקום בשעת הדחק וכאשר ידוע שהבעלים אינם זקוקים לחפץ, ניתן להסתמך על המבואר בשו"ע חו"מ סי' שנט סעיף ב, שניתן לקחת אם משלמים מיד דבר השווה יותר. ובמקרה זה הרי הוא משלם מחיר שניתן להשיג ספר חדש בעוד שהספר השאול מקולקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל