לתרומות לחץ כאן

עיון בספרי מינות וכפירה

שלום כבוד הרב..

1.אם אני משתמש במילון מתרגם שבין היתר הוא רושם שם שלפי השיטה של הנוצרים לא עלינו ישו הוא הבן של אלוהים אני עובר על איסור עבודה זרה כלשהוא?

2, והאם שקראתי את זה עברתי על איסור כלשהוא?

תשובה:

שלום רב.

עצם החזקת מילון כזה בבית אינו נחשב לאיסור עבודה זרה, אולם, יש איסור לעיין בספרי כפירה ומינות, עד כדי כך, שאמרו חכמים (סנהדרין ק ע"ב): המעיין בספרים חיצוניים אין לו חלק לעולם הבא! [כמובן מדובר באדם שעושה זאת באופן שיטתי ובכוונה תחילה, ולא באדם שקפץ לו משהו כזה מול העיניים].

מקורות:

בספר מנורת המאור כתב: "וגדולה דבר המינות שאדם צריך לרחקה מלבו, שלא יכנס כלל אפילו במחשבתו, והזהירה בו תורה יותר מכל העבירות, שנאמר "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", ודרשו רז"ל אחרי לבבכם זו מינות, ואחרי עיניכם זו זנות, כי כל מחשבה רעה שבעולם או כפירה נכללת במינות, וכל שאר העבירות הבאות מהתאוות נכללות בזנות, נמצא כי כל האזהרות נכללות במינות וזנות, ובחומרת המינות הקדימה לזנות, וכן כתיב הרחק מעליה דרכך ואל תקרב אל פתח ביתה (משלי ה' ח'), ודרשו בו בפרקא קמא דעבודה זרה י"ז א', הרחק מעליה דרכך זו מינות, ואל תקרב אל פתח ביתה זו זנות… (נר ב כלל י חלק א פרק ב(.

וכן פסק הרמב"ם (ע"ז פ"ב ה"ב וג) וז"ל: ספרים רבים חברו עובדי כוכבים בעבודתה היאך עיקר עבודתה ומה מעשיה ומשפטיה, צונו הקב"ה שלא לקרות באותן הספרים כלל ולא נהרהר בה ולא בדבר מדבריה, וכו' אע"פ שאין אתה עובדה, שדבר זה גורם להפנות אחריה ולעשות כמה שהן עושין שנאמר ואעשה כן גם אני, וכו', ולא עבודת כוכבים בלבד הוא שאסור להפנות אחריה במחשבה אלא כל מחשבה שהוא גורם לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה מוזהרין אנו שלא להעלותה על לבנו ולא נסיח דעתנו לכך ונחשוב ונמשך אחר הרהורי הלב, מפני שדעתו של אדם קצרה ולא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריו, ואם ימשך כל אדם אחר מחשבות לבו נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו, כיצד פעמים יתור אחר עבודת כוכבים ופעמים יחשוב ביחוד הבורא שמא הוא שמא אינו, מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור, ופעמים בנבואה שמא היא אמת שמא היא אינה, ופעמים בתורה שמא היא מן השמים שמא אינה, ואינו יודע המדות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו ונמצא יוצא לידי מינות, ועל ענין זה הזהירה תורה ונאמר בה ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים, כלומר לא ימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה וידמה שמחשבתו משגת האמת, כך אמרו חכמים אחרי לבבכם זו מינות ואחרי עיניכם זו זנות, ולאו זה אע"פ שהוא גורם לאדם לטרדו מן העולם הבא אין בו מלקות.

[אולם ברמב"ם לא מוזכר שאין לו חלק לעולם הבא, וראה בזה בבאר שבע (סנהדרין ק, ב) ובקובץ שיעורים ח"ב סי' מז אות יב].

בתשובות הריב"ש (סי' מה) כתב, שאף ספרי הטבע שיש בהם דברי כפירה נגד אמונה בו יתברך ובהשגחתו וכו' יש בזה משום ספרים חיצוניים, ואף הקריאה בלבד אסורה אף אם אינו מאמין בדבריהם, פן יטו את לבבו להאמין בדבריהם, כמו שקרה לאלישע אחר, וכמבואר בפ"ב דחגיגה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. האם מותר לקרוא בספר רפואי מקצועי כגון פסיכולוגיה, אף שיש צד שמא יימצא בספר זה דברי כפירה. ז"א האם האיסור הוא ביודע שיש דברי כפירה וקורא בספר שאז הוא בבחינת 'תר אחר ליבו' או שיש איסור גם במסופק בדבר מדין ספיקא דאורייתא..

  2. לימוד בספרי חכמה שמעצם טבעה לא אמורים למצוא שם דברי כפירה מותר, ובפרט שנצרך לכך לפרנסתו. אולם, ספרי פסיכולוגיה לרוב מבוססים על כפירה ושיטות פעולה המנוגדות לרוח התורה לגמרי, ואין להשתמש בהם כלל [אדם שפרנסתו תלויה בכך יעשה שאלת חכם]. כמו כן, כתב החזון איש באגרותיו, שאסור לעיין בספרים של אדם המפורסם ככופר בהוראותיו והליכותיו [אף שאין בהם ספציפית כפירה], לפי שעל ידי כך שמו נזכר ומתכבד הוא בכך. מקורות על כל הנ"ל ראה בהרחבה רבה בס' בינה ודעת עמוד פא.

  3. שלום וברכה,
    כאדם שומר מצוות שלומד ומתעניין כבר מס' שנים בענייני אמונה ומחשבה כדי להרחיב וללמוד את הסוגיא המרתקת הזאת יותר לעומק…
    האם ספר שנכתב ע"י אדם חילוני/לא ירא שמיים ועוסק בסוגיות האמונה השונות (או נותן מידע על דתות שונות-כמו לקסיקון דתות)
    שאין בספר עצמו דברי כפירה ויש בדברים שבספר איזה הרחבה להבנת האמת שביהדות או חיזוק\בירור\תשובות לאמונה היהודית (מדובר בדברים שלא ממש מוצאים בספרים אחרים של מחזירים בתשובה וכד') למשל יש ספר של פרופ' ליבוביץ בשם "הבעיה הפסיכו פיזית" שנותן הרחבה לנושא מסויים ומברר יותר את האמונה ואין באותו ספר מהדעות המשובשות של פרופ' ליבוביץ
    האם יש איזה בעיה הלכתית בקריאת אותם ספרים?
    (מובן שזה לא מומלץ לכל חרדי מבית שרק יצא מהביצה ולא השתפשף בדעות השונות של העולם החילוני… כי אפשרי בקלות שיפגע מזה וכל אחד צריך לדעת את מקומו)
    בנוסף, לאחרונה ראיתי שבעל ה"שומר אמונים" כתב שכל קריאה בספר שאדם לא ירא שמיים כתב, יש לקורא נזק רוחני (גם אם אין בספר כל דעה משובשת וכד')
    קשה לי מאוד עם האמירה הזו ואני דווקא מרגיש להפך, אם אני ימנע מלקרוא בספרים הנ"ל אני ירגיש שסוגרים אותי ולא נותנים לי מרחב להבנת האמונה וכד'… מה אתם אומרים?
    הרי תורה היא וללמוד אנו צרכים וקשה לאדם לבסס את האמונה בצורה יותר ברורה אם לא ירחיב קצת את אפשרויות הקריאה והלמידה… (כמובן בזהירות עם שימת לב שלא ימצאו דברי כפירה)
    בנוסף גם אם באחד מאותם ספרים יש משפטים בודדים שלא מתאימים ממש לרוחנו, האם צריך לזרוק את כל הספר או מספיק למחוק את הכתוב הבעייתי (מאחר שיש תוכן נצרך באותו ספר)
    אגב, ברצוני להרחיב את ידיעותי גם לצורך הסברה יהודית וקירוב בעתיד בעז"ה… (כי מדובר במלאכה לא פשוטה וללא לימוד מהסוג הזה זה לא יעבוד וגם יוכל לעשות נזק)

    תודה מראש.

  4. ראשית, חשוב לדעת שלפעמים דוקא ספר בסגנון של ליבוביץ יותר מסוכן מספר שיש בו כפירה של ממש, משום שליבוביץ שמר מצוות, ויחסו המשובש להבנת מקום האדם בעולם והיחס בין האדם לבוראו, הוא לגמרי לא יחס יהודי כמקובל מספרי רבותינו, אבל אדם יכול ליפול בפח הזה הרבה יותר בקלות, כי בסופו של דבר, אדרבה מדברים על אפסיות האדם מול הבורא וזה נשמע מאוד יהודי וכו'… אינני מכיר את הספר הספציפי שהזכרת אבל ברור לי שג=דעותיו החריגות שמולבות שם היטב, ויש לי יסוד גדול להניח שאדרבה, זה שלא שמת לב לכך רק מחמיר את הבעיה!!!!
    בנוגע לקירוב ולצורך להתקרב כל אחד צריך להתייעץ פרטני עם רבו שמכיר אותו לא אחראי מצידי לייעץ לך, אבל את העקרון הנ"ל אמרתי שתשים לב אליו.

  5. אכן אני מבין את הנוקדה ושזה לא פשוט לענות על העניין בהתכתבות כזו
    אך שאלתי בכללי ולאו דווקא בנוגע לספר של ליבוביץ…
    אני לא קראתי את הספר שלו אלא רק ראיתי תימצות של הספר מדניאל בלס מהידברות (בעלון השבת שלהם) ושאלתי את בלס בנוגע לספר ואמר שלא ראה שם דעות בעיותיות (הספר אמור לדבר על נושא מאוד מסויים ולא שייך להשקפתו של ליבוביץ..) אך אמר שהוא לא ממליץ לאף אחד לקרוא בו מאחר ולא מדובר במחבר כשר

    אך נגיד שאני לא מדבר על ליבוביץ אלא רק על לקסיקון עם נתונים על דתות שונות או על ספר שמדבר על מוות קליני ומתאר שם סיפורים שונים של אנשים ומסביר למה התופעה הזו אינה מוסברת ע"י המדע וכו' והמחבר בכלל נוצרי אך באמת אין בספר כלום ושום דבר מהנצרות (למשל אם מדובר בספר באנגלית שתורגם לעברית וצנזרו במהדורה בעיברית נקודות שקצת מזכירות נצרות..)
    האם עדיין תהיה בעיה? (אני לא מתכוון על קריאה של עשרות ספרים בנושא אלא אני מדבר על ספר או שתיים שזה המצב שלהם ויש לי אותם בבית… ואני לא מתכוון לקנות עוד כאלה..)

  6. אוקיי, אני לא מתכוון להתעמק בדתות שונות ומשונות אלא רק התרשמות מלמעלה ממש כדי להוציא משם את הדבר הלא הגיוני שבאותה הדת (זאת אומרת למשל איך הבסיס של הדת בנוי על התגלות של יחיד וכד' בשונה מהיהדות)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל