לתרומות לחץ כאן

גידול זקן ביהדות

בס"ד
אני נהגתי בלי נדר לא לגלח את זקני,אבל הוא לא מסודר,למאורסת שלי לא אכפת,רק מעירים לי במשפחה והאחים,כמו כן עובד במקום ציבורי עם קהל,האם ניתן לסמוך על הדעה שהובאה בשות רב פעלים חלק ד'? שיש מתירים לקצץ ולהשאיר קצת זקן?

תודה רבה,תבורכו מפי עליון.

תשובה:

שלום רב.

על פי ההלכה אין שום חיוב לגדל את הזקן, יש רק איסור לגלחו בתער וכיוצא בזה. ולכן, אף על פי ש גידול זקן ביהדות זה הנהגה ראויה היא על פי קבלה שלא להעביר מספריים על הזקן כלל, אין אתה חייב להקפיד בכך בנסיבות הקיימות. כמו כן, הואיל ולא נהגת בענין זה בתורת נדר, אתה רשאי לסדר את הזקן בלא התרת נדרים תחילה.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. בענין תשובה זו המובאת בשמו של הבן איש חי, ראה קובץ מקבציאל [הוצאת אהבת שלום] עמ' רעה שהאריך להוכיח שתשובה זו המתירה לקצץ את הזקן גם לדעת האר"י אינה מדברי הבן איש חי ובטעות נשתרבבה לספרו, והאריך להוכיח כך משיטתו של הבן איש חי בכמה מקומות. אולם, כאמור, הגאון רבי עובדיה יוסף הביא בתשובותיו, וכ"כ בס' ילקוט יוסף חינוך קטן עמ' רפב. ומכל מקום, דברים אלו אינם אלא לנוהגים על פי חכמת הקבלה, אולם, להלכה ודאי מותר לסדר את הזקן במספריים.

  2. ראשית על פי סוד, הזקן הוא י"ג מכילין דרחמי ועל פי האר"י לא מספרים אותו כלל, אינני בקי בקבלה וגם לא נוהג על פי קבלה, אבל קהילות רבות מקפידות על כך.
    שנית, סתם בזקן יש מראה יהודי..

  3. אין חיוב לגדל זקן, אבל זה שהוא מנהג יהודי, פוק חזי מאי עמא דבר… ולא רק בדור שלנו אלא בכל הדורות, הדבר שהיה קוץ בעיני הנאצים ימ"ש היה זקנם של יהודי פולין.
    אבל מה שהכי חשוב, מי שמתגלח וזה בסדר גמור, יעשה זאת רק במכונה כשרה בתכלית או במשחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל