לתרומות לחץ כאן

צליית כבד על מנגל חשמלי

צליית כבד על מנגל חשמלי. צלינו כבד וגם חתכנו שתי וערב וגם קצת מלחנו והמנגל הוא חשמלי גחלת תחת הכבד ויבש אותו לא ירד דם כלל. ולאחר מכן שהגשנו הצלחות ירד הרבה דם וגם הכבד התמלא בדם עליו. מה הדין מותר באכילה כך?

תשובה:

אם צליתם את הכבד עד שנעשה ראוי לאכילה, והיה מונח על גבי רשת ולא על גבי מגש, כדי שיוכל דמו לזוב, אין מקום לחשש. אותם נוזלים שהכבד מפריש אחר כך נקראים "מוהל" ואינם נחשבים לדם מבחינה הלכתית. המציאות אותה אתם מתארים שיצאה כמות גדולה של דם אדום על הצלחת אינה רגילה, כדאי לבדוק אולי לא צליתם אותו עד שנעשה ראוי לאכילה.

מקורות:

ראה רמ"א יו"ד סי' עו סעי' ב ובט"ז שם ס"ק ט. יש שהקלו שאין צריך לצלותו עד שיהיה ממש ראוי לאכילה, ודי בחצי בישול לבד, ראה שו"ת תשובות והנהגות  ח"א סי' תכה.

 

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בשאלה כתבתם "מלחנו מעט". אולם, גם אם כלל לא מלחתם אין הדבר מעכב בכשרותו של הכבד, כמבואר בס' בן איש חי ח"ב פרשת אחרי מות סעיף ד [אנשים שאינם רשאים לאכול נתרן אנו מקילים להם לכתחילה לצלות כבד בלא מליחה]. דבר נוסף, זה שלא ראיתם שיצא דם, זה לא ראיה מאחר שזה נשרף באש.

  2. תודה רבה על מלאכת הקודש שלכם. רק רצוני לסיים בדבר קטן ולא להטריד אותכם. אברך אחד אמר לי כוון שלא צליתי הכבד תוך ג יום מהשחיטה הדם התיבש בתוכו ושוב לא יצא אפילו בצליה ולכן לא ראיתי דם. רק שבאתי לאכול. האם זה נכון? עמכם הסליחה ופה אסיים.

  3. ראשית דבריך אינם "מטרידים" אלא מסבים לנו עונג רב…. ועתה לעיקר הענין, אותו אברך יקר אמר לך הלכה שאינה מדוייקת, וכלל הדברים כך הוא: אם הכבד שהה יותר מ- 72 שעות בלא הכשרה מותר לצלותו באופן שעשיתם, אלא שאסור לבשלו לאחר הצלייה אלא רק לאוכלו צלוי. נמצא שאם אכלתם את הכבד בעודו צלוי עדיין הוא בהכשרו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל