לתרומות לחץ כאן

נתינת סכך לפני שפותחים את הגגון

ראשית תודה על האתר הנפלא שלכם !
מעל הסוכה שלי יש גגון של השכן שנכנס 60 ס"מ לגבולות סוכתי מצד מזרח ,לא חיכיתי שהוא יוריד את גגו וסיככתי את כל סוכתי כך שיוצא למעשה שהחלק שתחת גגון השכן יכול לשמש כדופן עקומה אך לשבת תחתיו אסור , עתה הוא הסיר את גגו ואני מבין שאת הסכך שתחת גג השכן אני צריך להגביהה! אם אינני טועה עד כאן ,הרי ששאלתי מתחילה כאן משום שאני מסכך בקני סוף ארוכים ובאופן שסיככתי הרי ש 60 ס"מ מקנה הסוף מתחת לגגון והשאר מחוצה לו
האם אני צריך להגביה את כל הקנה היינו משני הצדדים או מספיק רק את החלק שתחת הגגון כך שהצד השני הרחוק שנמצא בחלק הכשר נשאר על מקומו , כמו כן בקנייס האם נצטרך להגביהה את כולו ?
שנה טובה וחג שמח מרדכי

תשובה:

שלום רב.

תשובה

א. מעיקר הדין, מותר לסכך את הסוכה גם תחת הגגון מתוך כוונה שלאחר שיסירו את הגגון יהיה הסכך העשוי תחתיו נחשב סוכה, ולא צריך להגביה לאחר מכן את הסכך [דין זה אמור דוקא תחת גגון קבוע – העשוי שם כל השנה כדי למנוע גשם וצל, ולא בגגון כאותו שמצוי בחו"ל שעשוי לצורך הסוכה עצמה, במקומות שלעיתים יורד גשם בתוך ימי החג, לענין גגון כעין זה יש מחלוקת בין הפוסקים].

ב. במקרה הנידון, אם השכן יסיר את הגג לצורך הכשרת הסכך שאצלך, אין צורך כלל בהגבהת הסכך, אך, אם השכן כבר הסיר את הגגון שלא כדי להכשיר את הסכך שתחתיו, נראה שיש להחמיר ולהגביה את הסכך כולו [מאלו שחלקם נמשך תחת הגגון], ולא די בכך שתגביה את החלק שהיה תחת הגגון.

מקורות

א. ראה שולחן ערוך או"ח סימן תרכו סעי' ב – ג, על פי הגה' אשרי סוכה פ"א סי' כד, וראה בית יוסף וב"ח שם בשיטות הראשונים שבענין זה, וראה משנה ברורה שם ס"ק טו.

ב. שולחן ערוך שם. מה שכתבנו שיש להסיר את הגגון לצורך הכשר הסוכה, מבוסס על טעמם של הראשונים שם, שהסיבה לכך שניתן לסכך תחת הגגון ולהסירו אחר כך ואין בכך משום "תעשה ולא מן העשוי", הוא משום שהסרת הגגון נחשבת "עשייה לשם סוכה". על החומרא להגביה את הסכך כולו, ראה ס' ארחות רבינו ח"ב עמ' ריד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל