לתרומות לחץ כאן

מצא כסף במכונה בכניסה למקווה

שלום,
הלכתי השבוע למקווה בבוקר ובכניסה למקווה יש מכונה להכנסת מטבעות כדי להכנס לטבול במקווה.
השבוע שהייתי ראיתי 2 מטבעות של 10 ש"ח נמצאות במכונה, לקחתי את המטבעות ונכנסתי למקווה. לא ראיתי אנשים ליד המקווה ורק בתוך המקווה היה בן אדם אחד. שהוא יצא שאלתי אותו האם האם הכניס ובטעות זה נשאר שם והוא ענה לי שלא שהוא הכניס 5 ש"ח ונכנס. לא החזרתי את המטבעות?
האם עשיתי בצדק? יש כאן יאוש בעלים או שזה שייך אולי למקווה? האם עליי להחזיר זאת? אם כן לבלן?
אשמח לקבל תשובה לפני יום הכיפורים כך שאם עליי להחזיר אעשה זאת.
תודה רבה וגמר חתימה טובה

תשובה:

אם מדובר במכונה שמקבל גם שטרות של כסף ומחזיר עודף, ונראה שכסף זה הוא עודף שאדם אחר השאיר, יש להחזיר את הכסף לבלן שיכניס לקופת המקווה.

אם לא נראה שהמטבעות האלו הן עודף, תשאל לבלן (לאחר שבוע מהמציאה) אם אדם אחד התלונן שנבלעו לו מטבעות, אם כן תבקש ממנו להפנות את המתלונן אליך ותחזיר אם הוא יכוון ליום ולשעה שמצאת. ואם אף אחד לא התלונן אתה יכול לקחת אותם לעצמך.
נראה לי שהמטבעות לא נקלטו במכונה ובעל המטבעות חשב שהן נבלעו (ניתן לבדוק אם המטבעות נקלטות במכונה) ויכול להיות שהסיבה היא בגלל שהן מזויפות. אם הן מזויפות יש בעיה להשתמש בהן, עיין כאן.

מקורות:

אם הכסף הוא עודף הרי הוא בבעלות המקווה, משום שאף פעם לא יצא הכסף מרשותו. עיין במשובב נתיבות סי' קכג שאם המלווה אומר ללווה הנח על גבי קרקע והפטר והלווה הניח את הכסף, הרי הוא עדיין בבעלות הלווה (ולדעת הנתיבות שם יש גם זכויות למלווה מדין אפותיקי).

אם הכסף לא נקלט הרי הוא כאבידה של האדם שהכניס את המטבעות ובכסף אין סימן. ולכאורה העמותה המפעילה את המקווה לא זכתה בכסף. מלבד מה שיש לדון אם המכשיר מוגדר כחצר המשתמרת, עיין כאן, ושאם יש יד להקדש, עיין קצות סי' ר סק"א ובנתיבות בפתיחה שם, לכאורה אין המקווה זוכה וכדין חנות שאין בעל החנות זוכה במציאות, עיין שו"ע חו"מ סי' רס סעיף ה.

אלא שלכאורה יש לומר שאם האדם שהכניס המטבעות חשב שהמטבעות נתקעו, אינו מתייאש משום שהוא מתכונן להתלונן אצל הבלן על הכסף שנתקע, וכדין המבואר בשו"ע חו"מ סי' רסב סעיף ד באבידה שנפל משנים שהלכו יחד שהמאבד חושב שהשני ההולך איתו לקח ואינו מתייאש. ולכן יש לברר אם יש אחד שהתלונן לבלן שנבלע לו מטבע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל