לתרומות לחץ כאן

דיני יום כיפור שחל בשבת

יום כיפור שחל בשבת

יא.    מן הראוי לכוון בתפילת מעריב, לקיים מצות עשה מהתורה של קידוש של שבת ושל יום הכיפורים. ואם שכח לכוון – יכוון למחרת באחת משאר התפילות ((משנ"ב. קיצור הלכות מועדים להגר"ש דבלצקי)).

יב.     ישנם מנהגים שונים האם אומרים י"ג מידות בפתיחת הארון בשעת הוצאת ספר התורה – ראה בהערה ((במטה אפרים כתב שישנם שאינם אומרים. וכך נהג הסטייפלר. ובלוח ארץ ישראל מובא להגיד, וכך פסק הגרש"ז אוירבך.)).

יג.      כשנולד ילד, עושים 'שלום זכר' בבית התינוק. מאחלים 'מזל טוב', מריחים בשמים, אך לא אוכלים ושותים.

חמשה עינויים

יד.     מותר לבלוע רוק ביוכ"פ ((משנ"ב.)). ויש שהחמירו בדבר, בתנאי שלא יעסיק את מחשבותיו האם יש לו רוק או אין לו ((עיין הלכות חג חג (קארפ).)).

טו.    אסור להתרחץ ואפילו לא להושיט אצבע למים. אך כשגופו התלכלך, אפשר לרחוץ את המקום המלוכלך, כרגיל בימות החול.

טז.    נוטלים ידים בשחרית עד סוף פרקי האצבעות. כהנים, העולים לדוכן, נוטלים ידיהם עד הפרק. גם אחרי עשיית צרכים גדולים בבית הכסא יש ליטול ידיים, אך אין נוטלים רק פעם אחת, ורק עד קשרי האצבעות [המקפיד כל פעם ליטול ג' פעמים רשאי לעשות כן גם ביום כיפור].

יז.      הנוגע בגופו במקומות המכוסים, צריך לרחוץ את היד בה נגע, עד קשרי אצבעותיו.

יח.    העושה צרכים קטנים לא יטול ידיו אפילו לא עד קשרי אצבעותיו, אלא אם כן שפשף את הניצוצות שניתזו, וכן רק אם נגע גם במקומות המכוסים רשאי ליטול ידיו, וכן העושה צרכיו לפני התפילה יטול את ידיו, עד קשרי האצבעות.

יט.    אם המאכילה את ילדיה, מותר לה לרחוץ בשבילם פירות וכד', למרות שידיה נרטבות.

כ.       אסור להשתמש במוצרי קוסמטיקה, ומשום כך אין להשתמש בדאודורנט נגד זיעה ((קיצור הלכות מועדים (להגר"ש דבלצקי) ועי' ספר פסקי תשובות.)).

ילדים בצום

כא.   נהגו לחנך קצת את הילדים אף הקטנים, מתחת לגיל תשע, לצום בליל יום כיפור, אך ילדים קטנים ממש אין להחמיר עליהם בזה כלל וכלל.

כב.   כשהגיעו הילדים לגיל תשע, צריך לחנכם לצום תענית שעות, היינו לאחר את זמן ארוחתם כפי כוחם ויכולתם.

וידוי

כג.    הכהן הגדול הזכיר עשר פעמים את שם ה' ביום כיפור, וכנגד זה אנו צריכים להתוודות עשר פעמים (במנחה בערב יוכ"פ, במעריב, בשחרית ובמוסף, במנחה ובנעילה, כולל בחזרות הש"ץ).

כד.   הוידוי נאמר בעמידה (והיושב בוידוי לא יצא ידי חובה) וטוב שישחה בוידוי כמו ב"מודים". ואם הדבר קשה, יכופף מעט את ראשו.

כה.   כשמזכירים חטא, מכים באגרוף על החזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל