האם אפשר להתפלל בתוך טנק? והבעיה היא שהרי גם עשיית הצרכים נעשים בתוך הטנק (בתוך קופסאות) ?
תשובה:
שלום רב.
חייל ששוהה בטנק זמן רב ואינו רשאי לצאת משם אף לעשיית צרכיו, רשאי להתפלל ולברך שם בשני תנאים: 1. יש להניח את הצואה בתוך 'ארגז פעולה' או 'ברוס' כי צואה מכוסה מותרת. 2. שלא נודף ממנה ריח רע. כאשר נודף ריח רע מאותה צואה מכוסה, מכיון שלא ניתן בתוך הטנק להתרחק ארבע אמות (כשני מטרים) ממקום שכלה הריח ניתן להשתמש במטהר אויר וכדומה שלא יורגש הריח, ואז יהיה מותר להתפלל בתוך הטנק. כאשר אין אפשרות אחרת יש להניח תפילין בלי ברכה בטנק בלא להתפלל כלל
מקורות:
על דין צואה מכוסה ראה שולחן ערוך או"ח סי' עו סעי' א. על חובת ההרחקה מריח רע ראה שולחן ערוך שם סי' עט סעי' א. על הנידון אם צואה מכוסה נחשבת "ריח רע שיש לו עיקר" שחובה להתרחק ממנו ארבע אמות קודם שיברך, ראה הקדמתו של המשנה ברורה לסימן עט הכלל השביעי.
בהמשך לנ"ל האם צואה יבשה ללא ריח שכן נראת בעין אוסרת תפילה ?
והאם צריך לחזור כשאין ריח אבל יש צואה יבשה לידו שגילה בדיעבד ?
מצואת אדם יש להרחיק ארבע אמות גם כשאין ריח ראה משנה ברורה עט, א.
מה המקור להניח תפילין במקום לא נקי שתפילין כזה היא מצווה כלומר מה המקור שאדם שמניח תפילין במקום לא נקי הוא יוצא ידי חובת אותה מצווה אשמח אם הרב תפריט שני צדדים להקל או להחמיר או לפחות לכתוב לי תשובה על ה שאלה
ראה כאן ובתגובות
https://din.org.il/2017/05/08/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F-%D7%91%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9D-%D7%9C%D7%90-%D7%A0%D7%A7%D7%99/
הרב שלח לי הלינק למקום שכבוד הרב אסר למניח תפילין במקומות מטונפות אבל הרב פסק שבסיטואציה כזו שאלה בטנק אם לא אפשר נלך למקום נקי החיל כן מניח תפילין במקום שהוא בו אפילו שמקום הזה לא נקי אז אני שואל מה המקור של זה נקרא תפילין בכלל שהוא יוצא ידי מצווה במקום לא נקי הרי הרב פסק שהוא לא מתפלל
לא כתבתי שאינו מתפלל רק כתבתי איך עושים כדי להתפלל, מכסים ומתיזים משהו.
כבוד הרב אומר בתשובה שלו ״כאשר אין אפשרות אחרת יש להניח תפילין בלי ברכה בטנק בלא להתפלל כלל״ אז אני שואל מה המקור כאשר אין אפשרות אחרת שהחייל שמניח תפילין במקום לא נקי יוצא ידי חובתו כלומר ברור שזה שעת הדחק אבל מה הצד שהוא יוצא ידי חובתו אפילו בשעת הדחק במצוות תפילין
על מבואות המטונפות מבואר במשנה ברורה סי' כה ס"ק ח שיש לכסות התפילין, אבל מותר שיהיו על ראשו בשעת הדחק. אמנם עדיין יש לחלק וצ"ע למעשה.
השאר תגובה