לתרומות לחץ כאן

לוותה כסף בחו"ל, כיצד להחזיר את החוב בשקלים

כשהייתי בחו"ל לוויתי מחברה סכום כסף מקומי (באט). אני רוצה להחזיר לה את הכסף בשקלים. לפי איזה שער אני צרכיה להחזיר: לפי השער של היום בעת ההחזרה? לפי השער בעת ההלוואה? לפי השער שהיה כאשר היא המירה את הכסף לכסף המקומי? אנא עזרו לי בהקדם כי אני רוצה להשיב לה הסכום ואני לא רוצה חלילה שיהיה איסור ריבית כלשהו.
תודה רבה!

תשובה:

מבחינת איסור ריבית אין שום בעיה ואת יכולה לשלם לפי כל שער שאתם רוצים.

מבחינת דיני ממונות, החברה יכולה לדרוש כפי השער של שעת הפירעון.

מקורות:

החוב הוא על המטבע המקומי, המלווה יכולה לטעון שהיא לא מסכימה לקבל פירעון במטבע אחר אלא לפי שער חליפין שתחליט ואין בכך שום בעיה של ריבית, שהרי לא ניתן לחייב אותה להמיר לפי שער מסוים.

מצד דיני ממונות, לכאורה השקל שהוא מטבע אחר מהחוב נחשב כמטלטלין. הדין הוא שלווה שאין לו רק מטלטלים אינו חייב למכור את המטלטלים כדי לפרוע בכסף מזומן, כמבואר בשו"ע סי' קא סעיף ב. מצד שני נפסק בשו"ע שם סעיף ד "אם אין לו אלא קרקע ובא ליתנו לו, ואמר המלוה איני רוצה אותו ואיני מבקש ממך עתה כלום, אלא אמתין עד שיהיו לך מעות, הדין עם המלוה" וכן נפסק בשו"ע סי' עד סעיף ו בדיני פירעון בעל כרחו. אם כן המלווה אינה יכולה לחייב את הלווה לקנות את המטבע של ההלוואה, אבל היא יכולה לסרב לקבל את התשלום בשקלים עד שיזדמן ללווה המטבע של ההלוואה.
כאשר הלווה משלמת בשקלים, יש לדון אם יש לשלם לפי שער קניה של אותו מטבע, או לפי שער המכירה, שהרי אדם הזקוק לשקלים יהיה מוכן לקנות שקלים לפי שער מכירה של אותו מטבע. ובספר פתחי חושן הלואה פ"ד סוף הערה נב כותב שיש לנכות שטר טרחה של המכירה, ואם כן ברור שיש לשלם לפי שער קניה, ועיין כאן.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אם היה לך בבית כל הסכום השווה להלוואה בשקלים, או אם היה לך סכום כפול מההלוואה בבנק או בתכנית חיסכון או קרן פנסיה וכדו', את צריכה להחזיר לפי השער של יום ההלוואה ואין בעיה של איסור ריבית. אם לא היה לך את כל הסכום בשקלים, יש קצת בעיה של ריבית. בדיעבד עדיף אם המלווה תסכים שתשלמי לפי השער של יום ההלוואה או יום הפירעון, הנמוך מביניהם.
    למקורות עיין בעלון המשפט גליון 21 עמוד ד.
    לעניין גדר 'יש לו' כתב הרמ"א ביו"ד סי' קסב סעיף ב שפקדון ביד אחרים נקרא יש לו אבל לא הלוואה, וכיון שהכסף המופקד בבנק הוא מחצה מלוה ומחצה פיקדון לפי ההיתר עיסקא יש צורך שיהיה סכום כפול.

  2. היה לי את כל הסכום כפול בבנק בשקלים. אז אני יכולה לחשב לפי יום ההלוואה?
    הבדיעבד שרשמת מתייחס גם אם היה לי את כל הכסף כפול בבנק?
    ואם אני לא זוכרת מתי בדיוק היה יום ההלוואה?
    בנוסף, כשרשמת הנמוך מבניהם התכוונת לדוגמא, שאם שער אחד הוא שבאט שווה 0.1138 שקלים והשער השני נגיד שווה 0.1141 שקלים, אז
    הנמוך מבניהם הכוונה ל0.1138?

  3. את צריכה לשלם לפי השער של יום ההלוואה ואין שום איסור של ריבית.
    הבדיעבד שכתבנו מתייחס למקרה שלא היה לך את כפל הסכום בבנק, שאז יש בעיה של ריבית בסיכום זה ובדיעבד יש לשלם לפי השער הנמוך (0.1138) בין אם שער זה היה בזמן ההלוואה ובין אם זה השער היום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל