לתרומות לחץ כאן

טענת מקח טעות בקידושין

שלום כבוד הרב שאלתי היא כזו:
אני ואשתי הכרנו תקופה קצרה, תוך כדי תקופה זו חשבתי שאני מכיר את האדם ההגון והמסור ביותר עלי אדמות. היא סיפרה לי שהיה לה חבר ושיצאה עימו כ 10 שנים לפני החתונה שלנו . אמרתי לעצמי מדובר באישה מסורה והגונה. יש לציין כי אחרי שהכרנו היא דחקה בי להתחתן ואני לא פזיז אף פעם אך נשביתי בקסמיה תוך כדי שהנני מכיר אותה בקושי ולאחר שהתחתנו גיליתי דברים שנחרדתי ממנה ממש שעשתה בעברה. גיליתי כי ניהלה זוגיות דיסקרטית עם קרוב משפחתה כל ה 10 שנים לפני נישואינו… אני מאוד פגוע מהנושא וקשה לי לשקם את האמון שלי בה ומצבי הנפשי התדרדר מאוד בעקבות חומרת הסיפור. כמו כן, יש לה הורים מבוגרים וסיעודיים. כאשר שאלתי אותה לפני הנישואין אם עובדות אלו לא יפגעו ביחסינו היות והיא צריכה להיות שם בשבילם כל הזמן ולסייע ולעזור ענתה לי ב״ממש לא״ רק מדי פעם אני מסייעת בטרמפים וכד' וגיליתי אחרי הנישואין שהיא כבר הפסיקה לבוא הביתה מהסיבות שהיא מסייעת להם עד שעות מאוחרות וכבר תישאר לישון בבית הוריה כי מאוחר. האם יש בכל טענות אלו לטעון מן ה ״מקח טעות״?

תשובה:

שלום רב.

שלום רב.

נושא מקח טעות בקידושין הוא נושא סבוך מאד. הוא נאמר רק במקרים קיצוניים, ולא בכל פעם שצד אחד חש מרומה וכד'.

הכלל הבסיסי ב"מקח טעות" הוא שבשעת המקח כבר היתה טעות. כלומר, הנישואין היו על דעת X ובסופו של דבר התברר כי בזמן הנישואין הצב כבר היה Y. אם נקח לדוגמא את מה שאתה מספר כאן, בשעתו דיברתם על כך האם המצב של ההורים יפריע לזוגית ביניכם? תשובה היתה לא. אני אהיה שם רק מעט. ולכן היום כשאתה רואה שהמצב הוא אחרת, אתה חש מרומה וטוען "מקח טעות" אבל אתה צריך לשים לב, בשעתו יתכן מאד שהיא גם כן היתה בדעה כמוך כדי לא לפגוע במערכת הזוגיות, אלא שאח"כ או שהיא כבר לא כל כך מאמינה בזוגיות הזו, או שהיא התחרטה או כל סיבה שהיא, בכל מקרה , כל זה קרה לאחר הנישואין ולכן לא שייך טענת מקח טעות בזה.

אתן לך דוגמא קיצונית, אדם שיום לאחר נישואיו נודע לרעייתו הצעירה הוא חולה במחלה חמורה שתוך זמן קצר הוא עלול להגיע למצב של "צמח", כלומר, "או טו טו" היא מגיעה למצב של עגונה לשארית ימיה… והוא ידע על כך, ולא סיפר, זו דוגמא של מקח טעות. שהרי אף אשה בעולם לא היתה מסכימה לנישואין אלו. אבל אם היה דבר כזה אלא שבמקום שהתברר שכמה חודשים לפני הנישואין נחלה במחלה זו, מיד לאחר הנישואין נחלה, זה ודאי לא שייך למקח טעות, שעם כל הצער הדבר קרה אח"כ.

לפעמים אכן יש טענת מקח טעות בקידושין במצבים קצת פחות קיצוניים, אבל גם לא כלל לא פשוט וגם זה נאמר בעיקר לגבי ממזרות וכד' כפי שתראה בכאן באתר במאמרים בדיני יוחסין, אבל לא במקרים של אשת איש שזה חמור הרבה יותר.

גם מה שאמרת שאתה חש מרומה על כך שהיא סיפרה סיפור אחד שיש בזה כדי להעלות את קרנה בעיינך, ובפועל מתברר שיש לה הרבה מה להסתיר… אני מבין היטב את התחושה, אבל מה לעשות זה דרכו של עולם, אנשים צריכים להיזהר ולברר יותר…

בכל אופן, אנסה לדון אותה לכף זכות, אולי היא התחרטה על מעשיה, והיא ידעה שעם "קורות חיים" שכאלה, יהיה קשה לה לשקם ולבנות בית איתן ונאמן, ולכן החליטה "לשפץ" את קורות החיים שלה, אבל לא היתה לה כוונה אמיתית לרמות….

אתה אכן נראה במצב לא פשוט, אתה לא יודע לאיזה כיוון ללכת. אומר לך את האמת, גם אני לא יודע לייעץ לך, אני לא מכיר לא אותך ולא את זוגתך. הייתי מציע לך לפנות את עו"ד הרב צוריאל בובליל (052.5979139) שהוא מהמפורסמים שבעו"ד למשפחה. ומצד שני ידוע לי כי הוא גם משכין שלום, מייעץ ומכוון, גם כדי להימנע מגירושין אם יש צורך בכך.

חזק ואמץ!

בהצלחה

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל