לתרומות לחץ כאן

מניעת הריון בהנקה

אשתי ילדה לפני חודש+ את בתנו הבכורה. כיוון שהיא מניקה רק חלקית, אנו שוקלים אמצעי מניעת הריון לכמה חודשים. 1 האם בחצי שנה אחרי לידה יש היתר גורף לחלק מהאמצעים? 2 מה השיקולים הלגיטימיhם למניעת הריון זמנית במצב כזה? (צער הריון/לידה או גם הקושי בגידול 2 תינוקות במקביל). 3 האם אפשר לסמוך בזה על רופאה יראת שמיים או שחייבים לשאול רב פרטנית? 4 האם כל ת"ח שלמד את הסוגיה יכול להורות בזה? או שצריך שימוש ת"ח או גדלות תורנית מיוחדת? 5 אני מתבייש לשאול בזה רב שאני שואל בתדירות גבוהה שאלות אחרות. האם נכון לשאול רב אחר? 6 אשה נשואה שמשתמשת באופן זמני בגלולות למניעת הריון, ואין לה סיבה צודקת תורנית, על איזה איסור עוברת?

תשובה:

שלום רב.

ראשית מזל טוב, תזכו לרוות ממנה הרבה נחת.

באופן כללי לא ניתן לענות על שאלות אלו בצורה כזו. ודאי כדאי שתגש לרב לשאול אותו בענין, אינך חייב לשאול דוקא את הרב שאתה שואל את כל השאלות אם אתה מרגיש שלא בנוח. אבל לא ניתן לענות על כך באינטרנט.

רופאה לצורך הענין ממש לא רלוונטית גם אם היא יראת שמים, שהרי יש כאן שיקולי הלכה ולא רק שיקולים רפואיים. אמנם אם הרופאה תדע להסביר מדוע באשה זו יש לה סיכון אם היא תכנס להריון, ודאי שהיא צריכה להזהר, אבל הרבה פעמים המצב הוא שונה. כלומר, אין סכנה מוגדרת, אלא ישנם סיבות אחרות שהרופאה אינה ממליצה לה להרות, לכן צריך וחייבים לשאול דוקא רב בענין.

אשה נשואה שמשתמשת באופן זמני בגלולות ללא כל היתר, מצד עצמה אינה עוברת על כל איסור שהרי היא אינה מוזהרת במצוות פרו ורבו, (ראה בתוס' יבמות יב,ב ד"ה שלש). אך יש לה איסור משום שהיא משועבדת לבעלה בענין, והוא כן מחוייב במצוה זו. וכפי שאני מבין עדיין לא קיימת את המצווה.

נקודה אחת שראוי לחשוב עליה, אך עדיין לא ראיתי שסברא זו הובאה באיזה מקום. מאחר שהאשה מניקה ועפ"י המבואר בגמרא דינה כמסולקת דמים, ואינה יכולה להרות שוב בשנתיים הבאות. אם כך, זאת אומרת שהגלולות הן רק כדי להרגיע אותה שלא תהרה שוב, שהרי אנו יודעים כי טבע הנשים היום מעט שונה יותר. (אם כי צריכים לדעת כי גם בזמן חז"ל היו נשים שנכנסו להריון תוך כדי הנקה ראה יבמות יב,ב וברש"י ד"ה שמא). לכן לכאורה במניקה זה קצת יותר קל.

אכן זה מבואר שם בסוגיא ג' נשים משמשות במוך כדי שלא יתעברו ואחת מהן היא מניקה. ואמנם הסוגיא ממש לא פשוטה והשאלה איך בדיוק מדובר, כמבואר בראשונים ובפוסקים (עי' כאן בביאור סוגיא זו בהרחבה). אבל כל זה הוא בגלל איסור השחתת זרע. אבל אם אין השחתת זרע כלל כגון ע"י גלולות, אפשר שאין חסרון מצד פריה ורביה.

אבל כמובן חייבים לגשת לרב להסביר לו את כל הצדדים בענין.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל