לתרומות לחץ כאן

שאלות הדיינים בשעת סידור הגט

מה הדין בסידור גט שאחד מחברי הב״ד לא בטוח (התעורר לו ספק קטן שלא היה מרוכז בזמן זה) ששמע בבירור את אחת השאלות ששואלים את העדים אבל שמע שהשיבו הן על הכל?

תשובה:

שלום רב.

אני לא יודע על איזה שאלה אתה מדבר. אבל למיטב הבנתי מדובר של השאלות שואלים את העדים לאחר חתימת הגט. (וככל הנראה הגט כבר נמסר לאשה).

אם השאלה היא על החתימה לשמה, כלומר האם הוא חתם לשמה. לכאורה גם ללא שיענו הן הגט כשר לחלוטין שהרי מאחר שהם שמעו מהבעל שהוא מצווה אותם לחתום על הגט לשמה, הרי סתמא לשמה כמבואר בזבחים ב,ב. ראה עוד בפתחי תשובה (סי' קלא סק"ג), ובפני יהושע (גיטין ב,ב בקונטרס אחרון).

ואם השאלה היתה על קיום של החתימות, כלומר, כל עד מקיים את חתימתו וחתימת חבירו. אפילו אם אין זה מקויים כדבעי, הגט כשר, שהרי בלא"ה יש עדי מסירה.

וכן אם השאלה היתה האם שמעת שהבעל ציווה לסופר לכתוב לשמה, הרי בלא"ה הדיינים שמעו איך שהבעל מצווה אותו לכתוב לשמה. (וגם אם לא ציווה לכתוב לשמה, בודאי שבדיעבד די בכך שהוא ציווה לכתוב, כמבואר בכל הסוגיות בגיטין ראה שם סו,א מי שהיה מושלך בבור ואמר וכו', ולא כתוב שציווה לכתוב לשמה).

אבל למעשה אין צורך בכל זה, שהרי בשעה ששואלים את רשימת השאלות לעדים, הם כבר מכירים את השאלות והם אמרו על הכל הן, אז מה הספק שהתעורר אצל אותו דיין?

יתרה מזו, אם בכל זאת יש לאותו דיין פיקפוק בענין, הוא יכול לקרוא לעדים שהם בדרך כלל נמצאים קבוע בביה"ד ולשאול אותם שוב את רשימת השאלות. אם כבר הגט ניתן בודאי שניתן לשאול את השאלות הללו לאחר מתן הגט ולהוציא מעשה בי"ד על הגירושין.

הרבה הצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל