לתרומות לחץ כאן

מקור השם אלול

שלום לכבוד הרב

רציתי לשאול מה מקור השם אלול, ומה הטעמים שנקרא החודש בשם זה.

תשובה:

שלום רב.

השם אלול נקבע על ידי עולי בבל שקבעו שמות לכל החודשים, ובשם אלול רמוזים כמה דברים כפי שכתבו הפוסקים, ואמנה אותם כאן בקצרה:

הראשי תיבות של אלול הם 'אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי לִי' שבחֹדש זה כנסת ישראל מתחזקת בתשובה ומתקרבת לדודה שהוא הקדוש ברוך הוא: ואף הקב"ה פושט ידו לקבלה ומתקרב אליה. וארבע תיבות אלה מסתימות כל אחת באות יו"ד, וארבע פעמים יו"ד מספרם ארבעים, רמז לארבעים הימים שנועדו לתשובה, מראש חדש אלול עד יום הכיפורים.
וכן הפסוק 'וּמָל ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ' ראשי תיבות: אלול (את לבבך ואת לבב). שבחודש אלול מסייעים לאדם מן השמים לעשות תשובה.
וכן הפסוק 'וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים' הם ראשי תיבות אלול (איש לרעהו ומתנות לאביונים), שבחודש אלול מרבים גם בנתינת צדקה לפי שהצדקה עם התשובה והתפילה מעבירה את רוע הגזירה.
טעם נוסף נאמר ש'אלול'  הוא לשון תרגום, ומשמעו: התבוננות וחיפוש וחיטוט; כמו שנאמר (במדבר יג) וַיָּתֻרוּ אֶת הָאָרֶץ, ומתרגם האנוקלוס: 'ויאללון ית ארעא'. שכך הוא ענינו של חדש זה, התבוננות הלב על כל מעשה השנה וכל דבר פשע אשר בהם – לחפור ולעקור מן הלב ולשוב אל ה'.

מקורות:

אני לדודי מובא באבודרהם, עמ' רס, סדר היום ועוד ומובא בפוסקים – או"ח תקפא,א.
ומל ה' אלקיך את לבבך מובא בבעל הטורים דברים ל,ו, באבודרהם שם ובמ"ב שם בהקדמה לסימן.

איש לרעהו ומתנות לאביונים מובא במטה אפרים סי' תקפא.
לשון תרגום מובא ב'לקט יושר'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל