לתרומות לחץ כאן

עניית קדיש לנשים ומזגן בשבת

שלום לכבוד הרבנים,

א. לגבי עניית קדיש, למיטב ידיעתי למנהג הספרדים עונים מ"י-הא שמא רבא…. ועד דאמירן בעלמא". האם גם נשים צריכות לענות כנ"ל כשהן נמצאות בתפילה בבית הכנסת?

ב. אני בעלת תשובה, עדיין מתגוררת בבית הוריי. כרגע אנו נוהגים להפעיל את המזגן לפני כניסת השבת, ומשאירים אותו דולק עד צאתה, כאשר הוא מפסיק מעצמו כשמגיע לטמפרטורה המוגדרת מראש, וחוזר לפעול מחדש כשהטמפרטורה בבית עולה שוב. במהלך השבת אנו פותחים מדי פעם את החלונות בבית, בעיקר כשהמזגן מפסיק לעבוד על-מנת לאפשר זרימה של אוויר לתוך הבית ולא כדי לזרז את הפעלת המזגן מחדש. האם יש בכך בעי-ה, משום שהאוויר החם מעלה את הטמפרטורה בבית ובהכרח מזרז את הפעלת המזגן מחדש?

תודה רבה,
ושבוע טוב!

תשובה:

שלום רב.

א. אין חילוק בין נשים לגברים בענין זה, וכל אחת צריכה לנהוג כמנהג משפחתה, ואם נוהגים אצלכם לומר עד 'דאמירן בעלמא' גם נשים צריכות לענות כן כשהם מתפללות בבית הכנסת. אך כיון שאין זה מן הדין אלא ממנהג על פי הקבלה, אם קשה לה יכולה לענות רק עד 'עלמיא'.

ב. ברוב סוגי המזגנים אין הפעילות של המזגן מושפעת באופן ישיר ומיידי מפתיחת חלון, ולכן מותר לפתוח את החלון למטרה אחרת אף אם ידוע כי מחמת כך תתכן אפשרות שהטמפרטורה תעלה והמזגן יחזור לפעול ולקרר, אך ישנם סוגי מזגנים חדישים המושפעים באופן ישיר מפעולות האדם, ומזגנים מסוג זה יש בעיה לדעת חלק מהפוסקים להשתמש בהם בשבת ולגרום לשינויים בפעולתם.

בהצלחה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל