לתרומות לחץ כאן

שאריות חלה שהתערבבו עם שאריות אחרות

שלום לכבוד הרבנים
נשאלה שאלה האם בשבת מותר לשחק שחמט ואם אין בזה איסור בורר שאתה מוציא את החייל שנאכל במשחק שהוא הפסולת באותו רגע מתוך המשחק
ועוד שאלה שנשאר לחם בסעודת שבת בצלחת עם אוכל שסיימנו לאכול האם מותר להוציא אותו מהצלחות בשביל שלא יהיה ביזיון אוכלים למרות שאני לא אוכל אותו

תשובה:

שלום רב.

מותר לשחק בשח מט בשבת ואין זה נחשב בורר מכיון שאין זה תערובת כשזה עומד על לוח השחמט, אך ראה כאן וכאן למי מותר באופן כללי לשחק במשחקים בשבת.

אם הוא ממש מונח בתערובת עם שאר המאכלים נראה שאין להוציא אותו, ואם יש בו כזית ולא רוצים לגרום לביזויו, יש להשאיר את הצלחת במקום אחר עד צאת השבת ואז להוציא הלחם ולזרוק את הצלחת.

מקורות:

ר' בשולחן שלמה סי' שי"ט שהגרש"ז אוירבך זצ"ל הסתפק בזה, האם מה שרוצה להפריד את הלחם כדי שלא לבזותו נחשב כשימוש לאלתר או לא, והאריך שם בדוגמאות נוספות, כגון אדם שצריך לברור בשביל להביא לשכנו שצריך את הדבר לאחר זמן וכתב שזה נחשב כלאלתר עבורו, אך במקרה אחר של שליח שעושה לצורך בעל הבית אין זה נחשב לאלתר, והביא כמה ראיות שם שלאלתר לא חייב להיות אכילה מידית ע"ש. ובארחות שבת פרק ג' סעיף מד הביאו נדון דומה לגבי שאריות שקדושים בקדושת שביעית שהתערבו, והביאו שם שהגר"נ קרליץ שליט"א דן לומר שכיון ששניהם מיני פסולת מותר להפריד ביניהם, אך למעשה הורה שלא לעשות כן וכן הגר"ש וואזנר שליט"א אסר לעשות זאת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אסור להאכיל בשבת עופות וחיות שאין מזונותיהם תלויים באדם, ואם זה ציפורים ביתיות שמזונותיהם תלויים באדם יהיה מותר לעשות זאת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל