לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

קדושת החיים מול קדושת האדמה

שלום , ראיתי הרצאה של רב לפני כשבוע שבה הוא מסביר כי יש שלוש קדושות עיקריות והן לפי הסדר קדושת השבת , החיים והאדמה. אם כך הדבר אני תוהה איך מפלגה דתית כמו "הבית היהודי" תומכים באדמה על פני החיים? ז"א אין מקום לדעה כאן לא? זה רשום שחור על גבי לבן (או שלא , תקנו אותי) שערך האדמה הוא האחרון, אז איך ייתכן שדתיים כופרים בתורה בגלוי ואף אחד לא שם דגש על זה ואומר שזה לא בסדר? (אני מבקש להיות נייטרלי בבקשה מבלי להביע דעות מוטות מדי ) תודה : )

תשובה:

שלום רב.

ראשית קשה לי להתייחס לציטוט שאני לא יורד לגמרי לסוף דעתו, או לא לגמרי מצליח להבין את כוונתו. אין ספק כי פיקוח נפש דוחה שבת, דבר זה יודע כל תינוק של בית רבן, כך שאני לא מבין מדוע אתה מצטט ממנו כי קדושת השבת עדיפה על קדושת החיים, אולי יש לו כוונה אחרת.

בכל אופן, לענין שורש שאלתך האם קדושת החיים עדיפה על קדושת האדמה, וככל הנראה כוונתך לארץ ישראל. אני ממושמע לבקשתך ואני אשאר נטרלי.

לעניות דעתי הדיון המתנהל כאן בארץ כבר כמה עשורים אינו מה עדיף יותר ארץ ישראל או קדושת החיים, ובמילים פשוטות יותר האם אין פיקוח נפש דוחה ארץ ישראל? אלא אין ספק שיש מצווה של ישוב ארץ ישראל.  (כאן איני רוצה להכנס לגבולותיה, ולמרבא הפלא אינם בהכרח גבולותיה של מדינת ישראל כיום). אולם ודאי שפיקוח נפש דוחה מצוה זו כפי שהוא דוחה את כל המצוות מלבד ג' עבירות שבהן נאמר יהרג ואל יעבור: עבודה זרה, גילוי עריות, ושפיכות דמים.

אלא הדיון נסוב מה יציל נפשות לאורך טווח יותר האם עמידה על הגבולות כפי שהם כיום, או שמא נסיגה מהם ועמידה על קווים אחרים. אני נאמן לבקשתך שלא להביע דעה, בפרט שאני אדם צנוע ואין לי דעות במה שאיני מבין…

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה כבוד הרב פתרתי לי את אי ההבנה , אך לגבי קדושת החיים מול קדושת השבת יש לי שאלה . שמעתי רב שאומר שקדושת השבת גדולה מקדושת החיים וטענתו כי ש סברה לא נכונה בעם שקדושת החיים מעל קדושת השבת מהסיבה הזו : הוא אומר שניתן לחלל שבת למען פיקוח נפש לא מכיוון שהחיים מעל השבת אלא שהצלה של יהודי תגרום לו לשמור יותר שבתות וככה הוא גורם ליהודי בצרה (במידה ויציל אותו) לקדש יותר שבתות. האם זה נכון?

  2. יש דבר כזה לגבי יולדת בשבת שצריכים לחלל עליה את השבת, ועל כך נאמר "חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה". אבל לא שדבר זה נאמר כאילו רק זוהי הסיבה שמותר לחלל שבת לצורך פיקוח נפש. אין כל ספק כי אם אדם שימיו ספורים, ועפ"י הטבע אינו יכול להחזיק יותר ממספר ימים, ואנו עומדים בשבת בשאלה האם ניתן לחלל עליו את השבת כדי שיחיה עוד כמה ימים, למרות שהוא לא יפסיק להגיע לשבת הבאה, ודאי שחייביים לחלל עליו שבת. כלומר, אין כל ספק כי פיקוח נפש דוחה שבת מעצם היותו "פיקוח נפש".
    יתרה מזו, הסיבה כי פיקוח נפש דוחה שבת כשם שהוא דוחה כל כל המצוות (חוץ מג' עבירות שהזכרנו) הוא בגלל הפסוק שכתוב לגבי המצוות "וחי בהם" ודרשו חז"ל "ולא שימות בהם" כלומר, המצוות נועדו כדי שהאדם יחיה איתם ולא שהאדם ימות מהם.

  3. שוב תודה כבוד הרב. השאלה שלי היא לגבי מצוות יישוב הארץ. נטורי קרתא טוענים כי אנחנו חוטאים מכיוון שלפי התנ"ך הארץ תיושב בכוח אלוקים ולא באמצעים צבאיים (כפי שרשום בתנ"ך) . הם גם טוענים כי הם החרדים האמיתיים וכל השאר לא מכיוון שהאחרונים חוטאים לתנ"ך אבל אני יודע על לא מעט רבנים ציוניים כמו הרב קוק , איך זה ייתכן? איך רב יכול להיות ציוני? הוא סותר את דבר אלוקים לא?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל