לתרומות לחץ כאן

האם מותר לחייב שכנים לשלם וועד הבית ?

בבניין בו אנו מתגוררים אין ועד בית פעיל מזה כמה חודשים. חלוקת הנטל כעת מתחלקת בין השכנים, הן באמצעות תורנות ניקיונות והן באמצעות תורנות תשלום חשבונות החשמל. ועד הבית נסגר לאחר שכמה מהשכנים לא שילמו את חובם, וגם כעם הם אינם משתתפים בהוצאות ובחלוקת הנטל. האם שאר הדיירים יכולים לכפות על השכנים לשלם והאם ניתן לנקוט ב'סנקציות' נגדם כמו לבטל את מערכת החשמל בקומת חדר המדרגות הסמוך לביתם ו/או לא לשטוף שם וכדומה?

תשובה:

שנינו במשנה (בבא בתרא ז' ע"ב): "כופין אותו לבנות בית שער ודלת לחצר". פירש"י: "כופין אותו, את בן החצר שאינו רוצה לסייע את בני החצר לבנות להן בית שער להיות שומר הפתח יושב שם בצל ומרחיק את בני רשות הרבים מלהציץ בחצר, ודלת לשער החצר לנועלו".

ובתוספתא (בב"מ פי"א) שנינו: "מי שיש לו בית בחצר אחרת, בני חצר אחרת משעבדין אותו לעשות עמהן דלת נגר ומנעול לחצר, ושאר כל הדברים אין יכולין לכופו. אם היה שרוי עמהן באותה חצר, משעבדין אותו על הכל".

מדברי התוספתא למדנו, שמלבד כפיה על דלת, יש דברים נוספים שיכולים בני החצר לכפות את מי שגר אתם באותו חצר, ולא פירשה התוספתא באלו דברים מדובר.

גדר הדברים עולה מדברי הרמב"ם (הל' שכנים פ"ה ה"א): "חצר השותפין כל אחד מהן כופה את חבירו לעשות בה בית שער ודלת, וכן כל הדברים שהחצר צריכה להם צורך גדול, או דברים שנהגו בני המדינה לעשותם. אבל שאר הדברים, כגון ציור וכיור וכיוצא בו אינו כופהו". וכ"פ בש"ע (חו"מ סי' קס"א סעי' א').

מדברי הרמב"ם והשו"ע עולה, שפירשו בכוונת התוספתא, שאפשר לכפות רק על דברים שהם "צורך גדול", או על דברים שהמנהג המקובל לעשותם בחצר.

לאור האמור, אין בכח דיירי בית משותף לכפות עשיית דלת כניסה, אינטרקום, גינה וכיו"ב, אלא אם המנהג לעשותם באותו איזור, כיון שאין בהם צורך גדול.

ומכל מקום ברור, שאם נתקלקלה החצר, כופין זה את זה להחזיר את החצר לאותו מצב שהיתה בו בשעה שנשתתפו, כיון שנשתתפו על דעת כן. ולכן אפשר לכפות לתקן דלת כניסה, מעלית, או אינטרקום, אף שאין בהם צורך גדול, ואין מנהג מדינה לעשותם, וכן לכפות לזפת את הגג, לצבוע מחדש את חצר המדרגות, לשפץ גינה שנהרסה וכיו"ב

בנוגע לאחזקה השוטפת, נראה לפי הנ"ל, שיש לכפות ע"פ המנהג, דהיינו לפי מספר הפעמים שמקובל לנקות את חדר המדרגות או את החצר באיזור זה.

הדרך הראויה לכפות שכנים שאינם משתפים פעולה מרצון היא לזמנם לבית דין. רק אם המדובר בשכנים שאינם שומרי תורה ומצוות, ובוודאי לא יענו להזמנה לדין תורה, מותר לפנות לאגודה לתרבות הדיור או לנקוט בסנקציות אחרות, ויש להתייעץ עם מורה הוראה, כדי שיתן את ההנחיות לצורת הפעולה הנכונה, בכל מקרה לגופו.

הטור טעון גניזה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל