לתרומות לחץ כאן

נישואין בין בני זוג דתיים וחילונים

שלום כבוד הרב
האם מותר להתחתן עם אישה שאינה שומרת שבת, אך מוכנה לכבד טהרת המשפחה וכשרות?
או האם מותר להתחתן עם אשה שכרגע שומרת שבת ולא יודעת מה יהיה בעתיד?

תשובה:

שלום רב.

שאלה זו במהותה הלכתית, האם ניתן להתחתן עם אשה שאומרת שתשמור כשרות או טהרת המשפחה. לכאורה התשובה היא שלילית, ראה במקורות.

מלבד הבעיה ההלכתית, חושבני שלמרות שיש זוגות שחיים כך, אך זה מחזיק מעמד בדרך כלל רק כשאחד הצדדים חוזר בתשובה, ועדיין הם נמצאים בשלב של התלבטות לגבי המשך חייהם, או שכבר החליטו להמשיך כך, אבל כאשר נכנסים מלכתחילה למצב כזה, אני לא בטוח שהדבר נוסה במשך יותר ממספר שנים.

בהצלחה.

מקורות:

למעשה, אשה ששומרת כשרות או טהרת המשפחה בעצמה הרי היא נאמנת לומר מאכל זה כשר או אינו כשר, בשרי או חלבי וכן הלאה, כיוצא בזה לעניין טהרת המשפחה, הרי הבעל אינו יודע בדיוק מתי אשתו נטמאה ומתי לא, מתי היא נטהרה ומתי לא. חידשה התורה כי אשה נאמנת על כך, ומשם אנו למדים לכל דיני איסורים שעד אחד נאמן בהן.

נפסק בשו"ע (יו"ד סי' קיט) כי החשוד לאותו דבר אינו נאמן עליו, אבל על דברים אחרים הרי הוא נאמן. לכן אדם שאינו מקפיד על כשרות אינו נאמן לומר שמאכל זה כשר, וכד'. למרות שעל דברים אחרים יכול להיות שהוא כן יהיה נאמן. אלא שאתה מציין כי האשה מתכוונת לשמור כשרות וטהרת המשפחה בעצמה, אם כך, לכאורה תהיה נאמנת.

אולם במקרה זה המצב הוא שונה, מחלל שבת דינו כמו גוי לגבי כמה דברים, ובין היתר לגבי נאמנותו באיסורים (ראה שם סעיף ז'). בשונה משאר באיסורים שרק אם הוא חשוד לאותו הדבר אינו נאמן עליו, מחלל שבת אינו נאמן על כלום, ולכן אם היא עדיין מחלל שבת אפילו לגבי עצמה בלבד, מצד ההלכה אינה נאמנת לא על הכשרות בבית ולא על טהרתה, וכי איך ניתן לקיים בית כזה? לדוגמא, אם היא קיבלה מחזור ועכשיו היא טמאה נדה, איך היא תטהר? הרי אינה נאמנת על טהרתה, וא"כ הלכתית עדיין היא מוחזקת כאינה טהורה.

ישנו היתר לזוגות שחיים במשך הרבה שנים בהרמוניה, ורמת האימון ביניהם היא מוחלטת. אבל זה לא שייך במקרה הנוכחי שעדיין לא נישאו כלל.

 

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל