לתרומות לחץ כאן

מכונת כביסה שהתקלקלה בדירה מושכרת ועוד שאלות

שלום רב,
יש לי יחידת דיור בשכונת גבעת שאול שאני משכיר אותה.
לפני כחודשיים יוצא שוכר ופנתה אליי כלה וביקשה לשכור אמרתי לה שהיות והיא לא מתחייבת לשנה אני יקח לה יותר מהמחיר שאני לוקח לשנה בסוף היא התחננה להנחה וסיכמנו על 2500 ש"ח כולל ארנונה שזה בעצם המחיר הרגיל, מאז התחילו הצרות.
1. בטעות אמרתי להם שיש מכונת כביסה, ואחר שהתברר שלא היה קניתי להם מכונה יד שניה ב-600 ש"ח דא עקא שהם התקשרו אליי שהיא לא מסתובבת, לאחר ששילמתי להם 300 ש"ח שיזמינו טכנאי שהודיע להם שהכרטיס הלך, הזמנתי מכונה נוספת יד שניה ב-600 ש"ח ולאחר שעבדה פעם אחת שוב התחילה לעשות בעיות, הם רוצים שאני יביא להם מכונה חדשה לגמרי, הבעיה שהשוכר שאמור להיכנס עוד חודש וחצי יש לו מכונה.
2. הם התלוננו שהדירה לא מספיק נקייה שילמתי להם 200 ש"ח שינקו בעצמם.
3. הם התלוננו שיש נזילה נתתי להם 300 להביא אינסלרטור, הם התקשרו שהם סדרו בעצמם את הבעיה ולקחו לעצמם את הכסף.
4. האם על פי עיקר הדין שאני חושש שהם עצמם הרסו את המכונה אני מחויב לספק להם מכונה חדשה, הרי לא התחייבתי לתיקונים.
5. הם דורשים פיצויי על עוגמת נפש האם אני מחויב?
יצויין שסיכמתי איתם שזה נוסח השאלה ומה שהרב יענה זה מה שאני יעשה.
אודה על תשובה בהקדם האפשרי

תשובה:

שלום רב,

1. אינך חייב להביא מכונת כביסה חדשה, אבל אתה חייב להביא מכונה תקינה.
2. למיטב ידיעתי, הרבה דירות מושכרות במצב לא נקי. בדרך כלל המשכיר הוא זה שמעוניין לנקות כדי למצוא שוכרים בקלות. אם לא סוכם על כך שהדירה תימסר נקיה, אין חובה לנקות, אלא שהשוכר רשאי להחזיר אותה באותו מצב שקיבל.
3. אם אדם סביר היה מתקן בעיה כזאת בעצמו, השוכר חייב לתקן בעצמו (כמו שחייב להחליף נורות חשמל). אבל אם רוב אנשים היו מזמינים אינסטלטור, אלא שלשוכר הזה יש ידי-זהב ומתקן הכל בעצמו, מגיע לו כפי המחיר המקובל בשוק לחובבן שאינו מקצועי.
4. אם הנך חושש שהם קלקלו את המכונה, הנך יכול לדרוש מהם שבועה, ככל שומר שחייב שבועת התורה. גם אם לא מתחייבים במפורש לתקן, יש חובה על המשכיר לתקן, אלא אם כתב בחוזה במפורש שאינו חייב בתיקונים. במקרה זה התביעה אינה תיקון, אלא 'מקח טעות' שהרי המכונה מעולם לא פעלה.
5. אם לא תיקנת דברים בזמן סביר, או שהבאת מכונת כביסה שמלכתחילה ידעת שיש סיכוי גדול שהיא לא פועלת, מגיע להם פיצוי כפי ההפרש במחירי השוק שיש בין דירה ללא מכונת כביסה לדירה עם מכונה, לפי הימים שהמכונה לא עבדה.

מקורות:

לעניין תיקונים בדירה שכורה עיין עלון המשפט גליון 27 עמוד ה. לעניין פיצוי – דעת הגר"נ נוסבוים שליט"א שמשכיר שלא תיקן בזמן שהיה עליו לתקן חייב לפצות את השוכר בהפרש שבין מצב הדירה בפועל למצב שהדירה היתה אמורה להיות אם המשכיר היה עומד בהתחייבויותיו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל