לתרומות לחץ כאן

אדם שברר סמוך לאכילה ובסוף התחרט ולא רצה לאכול

שלום,

האם מותר לברור (כגון לקלוף תפוז אשר קליפתו אינה ראויה לאכילה) בשבת למישהו אחר דבר אשר מותר לברורו בסמוך לאכילתו?

אם ראובן קולף לשמעון תפוז ובסוף הקילוף שמעון מתחרט ואיננו רוצה לאכולו, מי מהם חייב משום בורר?

מה הדין אם שמעון הוא קטן?

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב.

בענין קילוף פירות תוכל לראות כאן בתשובה שכתבנו בענין זה לבאר מפני מה אין קילוף פרי נחשב ברירת פסולת מאוכל, ולכן מותר לקלפו סמוך לאכילה. כאשר אדם בורר עבור חבירו הולכים אחר זמן אכילת הפרי על ידי חבירו.

אדם שברר סמוך לאכילה בהיתר ובסופו של דבר התחרט והחליט שלא לאכלו, אינו עובר איסור תורה, אך אין ראוי לעשות כן. וכן במקרה שברר לצורך אדם אחר והיה בטוח שירצה לאוכלו בסמוך לברירה, ובסופו של דבר לא רצה לאוכלו, אין בזה איסור תורה אך לכתחילה אם אפשר יש לאוכלו.

מקורות:

ראה בשער הציון סי' שי"ט סק"ה בשם הפרי מגדים שאין איסור תורה בברר לצורך הסעודה ונמלך, אך אין ראוי לעשות כן לכתחילה, ואף שהשער הציון תמה על דבריו שאינו יודע מקור לדבריו אך לא חלק עליו להלכה. ובשביתת השבת סק"ט האריך בענין זה, ובארחות שבת פרק ג' הערה נ"ו האריכו לבאר את תמיהת השער הציון על הפרי מגדים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל