לתרומות לחץ כאן

משכיר שמסרב להתקין סורגים בדירה

אנחנו שכרנו דירה בקומה חמישית לפני יותר משנה ונכנסנו לדירה כשלא היו בה סורגים, כעת הילדה שלנו גדלה ב"ה והיא כבר מסוגלת לטפס על הספה ולהגיע לחלון וזה מאד מסוכן, בקשנו מספר פעמים מבעל הבית לשים סורגים והוא אומר שאין לו כסף לכך כרגע.
בינתיים אנחנו סוגרים את הרשת של החלון אך זה חוסם חצי מהאויר שנכנס ומאד חם בדירה.
האם מחובתו לשים בדירה סורגים במקרה כזה? ואם התשובה היא כן והוא מסרב האם מותר לי לתבוע אותו לדין? (יש לציין כי שלמנו שכירות מראש ואין אפשרות לקזז ממנה)

תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

המשכיר חייב להתקין סורגים. מותר לתבוע אותו בית דין, אבל לא בבית משפט אזרחי, אם יש סיכוי שיסכים לדון בבית דין.

בכל מקרה, הנך רשאי להתקין סורגים בעצמך, לאחר שתתרה במשכיר, ולחזור ולתבוע אותו בעלויות.

מקורות:

עיין בערוך השולחן חו"מ סי' שיד סעיפים א-ב שכתב וז"ל: "המשכיר בית לחבירו חייב להעמיד לו דלתות… וכן כל כיוצא בזה ממעשה אומן והם דברים שדרך לעשות אותן בהבתים והחצירות, אבל מה שאינו דרך רוב בע"ב לעשות, אף שעשירים עושים זה אין המשכיר מחוייב לעשות לו אם לא פירשו מפורש. אף על פי שנכנס השוכר להבית לראותה קודם ששכרה וראה שלא היו שם דברים אלו שנתבאר לא אמרינן דנתפייס."
סורגים נהוג להתקין ברוב רובם של הדירות ולכן המשכיר מחויב להתקין, גם אם הם לא היו בשעת השכירות.

אם השוכר התקין בעצמו, דינו כיורד ברשות, כיון שיש צורך למשכיר ולשוכר, וכמו שכתב הנתיבות בסי' שמא ס"ק טו. ואפילו אם נאמר שהמשכיר אינו מחויב להתקין סורגים, מכל מקום הרי הוא חייב לשלם לאחר שהשוכר ייצא מהדירה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. 1. לא מדוייק שברוב הדירות נהוג להתקין סורגים, ניתן לראות זאת בקלות, וגם אם נחשב רק את הדירות בקומות גבוהות.
    2. אם בחוזה מפורש שהשוכר ראה את הדירה וצעוניין לשכרה כפי שהיא ?

  2. 1. אני רואה שברוב רובם של הדירות יש סורגים. ייתכן שזה רק בשכונות החרדיות (שיש יותר ילדים). ואם כן, המגיב צודק שיש לבדוק את המצב בשכונתו של השוכר.
    2. אני מסופק אם נוסח סטנדרטי וסתמי זה פוטר מחיובים שהמשכיר חייב על פי דין. ואם הכוונה בנוסח הוא שאם עדיין אין קו טלפון או חיבור לגז שהמשכיר פטור מהם. כמובן, שאם יהיה מפורש שהשוכר אינו יכול לתבוע מהמשכיר לבצע שום שינוי בדירה, אכן לא יהיה מקום לתבוע התקנת סורגים. עם זאת, לאחר שהשוכר התקין סורגים, הוא יהיה רשאי לחזור ולתבוע את המשכיר לאחר שייצא מהדירה השתתפות בעלויות, אם למשכיר יש ריווח מכך וכגון שהרבה שוכרים עומדים על כך שיהיו סורגים.

  3. שאילה מה הגובה של הסורג שחייב להיות לפי מטב ידיעתי התקן 1.05 מטר מהקרקע במרפסת , ומה לגבי חלונות האם מספיק חצי סורג או 3/4
    שאילה שנייה אם המשכיר סרב להתקין , והשוכר התקין בתאום עם המשכיר והתחייב שלא יתבע את עלות הסורגים האם יכול בכל זאת לתבוע

  4. אין לי מושג לגבי הגובה.

    אם השוכר אכן התכוון שלא לתבוע את המשכיר, אינו יכול לתבוע אותו. אבל, אם נאלץ לומר שלא יתבע ובדעתו היה לתבוע, אין תוקף לאמירה זו. וזאת משום שלא ניתן למחול חיוב שעדיין לא נוצר (רמ"א חו"מ סי' רט סוף סעיף ד), אלא לגלות דעת שהכוונה היא לעשות חינם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל