לתרומות לחץ כאן

חזר בו באמצע סדרת שיעורים לאנגלית והמשיך ללמוד מתוך ספר

ברור לי שאי אפשר להשיב על שאלתי ללא שמיעת הצד השני, אך אני מחפש לראות האם עלי לשלם ללא פנייה לבית דין.
פנה אלי אדם שביקש שאלמד אותו אנגלית בקבלנות (3000 ש"ח לכל הלימוד ללא קשר לכמות השיעורים).
למרות שלא רציתי הסכמתי מפאת חשיבותו אך הגדרתי שהזמן היחיד שיש לי לשם כך זה ימי רביעי בבוקר. כמו כן הצעתי שלא ישלם לי עד שיבדוק שני שיעורי ניסיון לראות שאני נותן לו את מה שביקש.
לאחר ארבע שיעורים שילם לי שליש מהשכר ואז הזמן שקבענו לא הסתדר לו.
המלצתי לו על ספר מסוים לשם חזרות עד שיסתדר הזמן ולפני כחודש הודיע לי שהספר עזר לו מאוד והוא אינו זקוק יותר לשרותי ולכן מבקש חזרה את הכסף שניתן לי כמקדמה פחות ארבעת השיעורים שלימדתי בפועל.
השאלה היא האם עלי להחזיר לו את הכסף?
(מבחינה אמיתית אני גם רוצה לשאול האם הוא חייב לי את מלא הסכום היות ולא אני ביטלתי את השיעורים, אך אני לא יודע שאני רוצה להגיע לשם)
תודה

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

בדרך כלל, במקרה כזה הדין הוא שהמזמין חייב לשלם את כל השכר שסוכם, בניכוי מה שהמורה נהנה מכך שחסך לעצמו את הטרחה למסור את השיעורים.

במקרה שלך שלא רצית למסור את השיעורים, אלא הסכמת בלית ברירה, יוצא שההנאה מכך שחסכת למסור את השיעורים שווה לך את כל הכסף, אם כן אינו חייב לשלם לך אלא על השיעורים שלימדת אותו בפועל.

היות ולא סיכמתם על כמות שיעורים, אלא על קבלנות, ולא ניתן לדעת לכמה שיעורים הוא היה נצרך ולחשב בהתאם לכך את היחס של ארבעת השיעורים מול כל העבודה, יש להתפשר.

מקורות:

דין פועל בטל בביטול הסכם עבודה עיין בשו"ע חו"מ סי' שלד. במקרה זה המזמין היה יכול לחשוב מראש על האפשרות ללמוד מתוך ספר, ולכן ההחלטה שמספיק לו ללמוד מתוך ספר אינה נחשבת לאונס אלא לחזרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל