לתרומות לחץ כאן

האם יש איסור הרהורי עבירה בנשים

רווקה,חרדית,שואלת(בבושה) מה גדרי רווקה בשמירת קדושה-האם כמו רווק? לכאורה אין דרך לשמור על מחשבה טהורה וכו' כמו גבר העסוק בתורה.למרות המאמץ הנפשי והכנה הרוחנית יש זמנים מועדים לכישלון ואני נכשלת ביני לביני ומתוסכלת לגמרי. אשמח לשמוע מקורות. (המחשבה שאולי אני חוטאת הורסת אותי ומרגישה חסרת אונים באי ודאות)תודה מראש

תשובה:

שלום רב.

האיסור שבהרהור עברה חל גם על נשים. אמנם כבר כתבו קדמונים ויסד מרן הסטייפלר זצ"ל בקריינא דאיגרתא שבעת נסיון יש להתחזק בידיעה שהס"ד גדולה כגודל הנסיון והשכר אין ערוך לו. והעיקר.. גם לנשים יש תבלין ליצרן, כתב הגר"א באיגרתו שלגברים התורה היא התבלין ולנשים – הצניעות. זאת אומרת שהצניעות לא רק מהווה גדר טכני מפני נסיונות היצר או המנעות מהכשלה של אחרים, אלא גם ואולי בעיקר – מקדשת ומטהרת את המוח והלב, מגינה ומצילה מהיצר וחיילותיו. ממש כמו שכל בחור ישיבה יודע ששקיעות בתלמודו אינה רק תופסת את הראש שלא ישגה במחשבות הבל מתוך שעמום, אלא מרוממת ומחזקת מבפנים כך שכל פיתויי הייצר [הקיימים לכל אחד] הם כאילו "מבחוץ", רחוקים ממך וקל הרבה יותר להתגבר עליהם.

חזקי ואמצי בקניית צניעות אמיתית ופנימית שאינה רק רשימה של כללי תקנון אלא נקודה פנימית של רוממות המכניסה אותך לעולם פנימי ערכי שאין בו מקום לסוג מסוים של מחשבות. מתוך עולם זה התנהגותך כולה תהיה צנועה יותר, פנימית יותר ואמיתית יותר. במפתיע תגלי שבעולמך זה יש הרבה מקום לשיפור בביגוד וכו' אבל זו לא הנקודה היחידה ואולי גם לא העיקרית. מתוך עבודת ה' בעליה והתעלות תמצאי שגם כשלונות אינן מולידות תיסכול וצער בעלמא אלא מאתגרות ומחייבות חיזוק ועליה נוספת. בהצלחה.

מקורות:

באיסור הרהור בנשים – עי' ספר חסידים סי' תרי"ד; מדרש רבה שמואל פרק י"ג ובילקוט שמעוני שם רמז ק"ח; ספר החינוך מצוה קפ"ח; שו"ת תשורת שי ח"א סי' קכ"ה; שו"ת דברי יציב אבן העזר סימן ל"ה [עי' היטב באות ג]; ועי' שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן סט, (ואיגרת הגר"א המצוטטת לפי מהדורת ארם צובא שנת תרכ"ו ומהדורת שנחאי תש"ה ועוד).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל