לתרומות לחץ כאן

תשלום לוועד בית עבור פתיחת סתימה שנוצרה ממגבונים, על המשכיר או על השוכר

אבי משכיר דירה בבית משותף. לפני כחודשיים הייתה סתימה בביוב של כל הבניין שנבעה מהשלכת מגבונים לאסלה, האינסטלטור שפתח את הסתימה לא יכול להצביע מאיזו דירה הגיעו המגבונים, ולכן למרות שכל אחד מהדיירים טען שהוא אינו הרשלן, ועד הבית החליט לחייב כל דירה בסכום החלקי.
הדייר של אבי טוען שתיקוני אינסטלציה שמחוץ לדירה אינם חלים עליו, ואינו מוכן לשלם את חלקו עבור התיקון.
אנו טוענים, שתיקונים הנובעים מבלאי, אכן חלים על בעל הדירה (המשכיר) אולם תיקונים הנובעים מרשלנות הדיירים ואי שימוש סביר ומקובל, חלים על הדיירים עצמם. גם אם אי אפשר להוכיח מאיזו דירה נבעה הרשלנות. ובמידה ונשלם עבורו, לא תהיה לו כל סיבה להפסיק מהרשלנות (במידה והוא אכן זה שהשליך מגבונים לאסלה וגרם לסתימה) והבעיה תחזור על עצמה.
על מי חלה חובת התשלום במקרה זה? על השוכר או על המשכיר?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

במקרה זה המשכיר חייב לשלם את חלקו בתיקון, כל עוד שאין לו הוכחות שהשוכר התרשל.

מקורות:

נהוג שהמשכיר משלם כל קלקול שלא נגרם ברשלנות השוכר. עיין עלון המשפט גליון 30 עמוד ה. במקרה זה, מדובר בתביעה של וועד הבית שלפי החוק (חוק המקרקעין סעיף 58) החיוב הוא על המשכיר. כך שבעצם המשכיר תובע את השוכר לממן את החיוב המוטל עליו ולא השוכר תובע את המשכיר. פשוט שאם המשכיר תובע את השוכר (או רוצה להיפטר ממה שהשוכר שילם לוועד בית חיוב המוטל על המשכיר) עליו להוכיח שהשוכר הזיק, כל שכן שאין לו זכות לחייב את השוכר כדי למנעו מלהתרשל.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. הרי השלכת מגבונים לאסלה היא בפירוש רשלנות,זה דבר אסור ובוודאות גורם נזק. מדוע לא מחייבים את השוכר. הרי המשכיר משלם רק נזקים שאינם נובעים מרשלנות?

  2. המשכיר אינו משלם על נזקים הנובעים מרשלנות השוכר או משפחתו. במקרה זה לא ידוע אם הסתימה היא תוצאה מרשלנות שוכר זה או מרשלנות אדם אחר.

  3. אז מדוע שונה מצבו של השוכר, מכל דירה אחרת בבית המשותף, שמחויבת בתשלום חלקה הייחסי, למרות שאי אפשר להוכיח מי התרשל וגרם לנזק?
    הרי למשכיר בוודאי לא היה סיכוי להתרשל ולגרום לנזק, הוא בוודאי לא עשה זאת, מה גם שזו סתימה שניה במשך חודשיים, כשהשוכר גר בדירה כבר יותר מחצי שנה.
    דרך אגב בבניין זה רוב הדירות מושכרות.
    כמה פעמים בשנה יאלצו המשכירים לשלם עבור נזקי השוכרים שלהם.
    תודה

  4. הסיבה שכל הדיירים חייבים להשתתף בהוצאות פתיחת הסתימה אינה בגלל שאולי הם אשמים בנזק, אלא שוועד בית חייב לתקן כל בעיה ברכוש המשותף. אם ידוע מי עשה את הנזק יכול וועד הבית לחזור ולתבוע את המזיק, אבל אם לא ידוע, ההפסד נופל על וועד הבית, קרי כל הדיירים. יש לציין, אם יש ששה דיירים בבניין והספק מי גרם את הסתימה היא רק בין שלושה שכנים (לפי מקום הסתימה), כל הששה חייבים להשתתף, גם אלו שוודאי לא גרמו את הסתימה.
    תשלום שוועד בית משלם נופל על בעלי הדירות, קרי המשכירים, וזאת ללא קשר אם הם אשמים בהוצאות, אלא חיוב המוטל עליהם כבעלי דירות בבית משותף. נהוג שהשוכרים משלמים את התשלומים הקבועים של נקיון וחשמל, אבל הוצאות של תיקונים הם על המשכירים ואין אפשרות לחייב את השוכרים מבלי להוכיח מי גרם את נזק.

  5. אם יש סתימה בשירותים בדירה בקומה ראשונה והקו של השירותים עובר בין 4 דירות בצד הבניין.והושלכו מגבונים. בוצע פתיחת סתימה.מי אמור לשלם ועד הבית או בעל הדירה?

  6. אם הסתימה בצינור פרטי, הרי זה מוטל על בעל הצינור בלבד. אם הסתימה בצינור הראשי, הרי זה מוטל על כל הדיירים, כל עוד שאין הוכחה מי גרם לנזק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל