לתרומות לחץ כאן

הוציא משכנתא על דירתו לטובת קרוב משפחה והלווה לא עמד בתשלומים

שלום רב.
הסיפור הוא כך:
היה לי משפט, והיה קרוב משפחה שעזר לי רבות בכל מהלך המשפט, כגון לקחת אותי לדיונים ולהיות שם, לדבר עם עורכי דין וכו' הכל מסביב, ובמהלך הזמן הייתי צריך לקחת הלוואת משכנתא על הדירה כדי לכסות את הוצאות המשפט בסכום של 150 א' שקל, והוא ביקש שאוסיף בין 60 ל-100 אלף בשבילו בי הוא דחוק בכסף וכו'.
מתוך ה-150 שלקחתי אמרתי לו ש-30 א' בשבילו הוצאות וכו' ו-120 א' זה מה שעלה העו"ד.
בסופו של דבר היתה אי הבנה עם הבנק והוא הלווה לי 300 א' שקל, שמתוכם 150 א' היו בשבילי כאמור ו-150 א' הוא לקח כהלוואה ממני ובתנאי שהוא משלם את החלק היחסי בתשלומים השייכים להלוואה שלו.
לאחמ"כ נגזר עלי מאסר ובמהלך התקופה אותה ריציתי, הוא היה ממונה על החשבון בנק שלי, (לא כאפוטרופוס אלא נתתי לו לנהל) והיה מותר לו להשתמש בחשבון להפקדות והעברות ומשיכות של כספים שלו, ולא כדי להשתמש בכספים שלי, אא"כ היה לו צורך דחוף להלוואה קצרת מועד, שתוך כמה ימים מחזיר את הכסף, היה רשאי ללוות מהכספים שלי ואח"כ להחזיר.
עוד התנתי איתו שאת ההלוואה הוא מקבל בתנאי שיפריש לכל הפחות 10 א' שקל שישארו בחשבון כל הזמן, כדי שאם יהיה קושי בתשלומי המשכנתא, ישולם מה10 א' האלו.
בסופו של דבר, הוא לא השאיר כסף בחשבון, השתמש בכ- 30 א' ש"ח שהיו בחשבון, ופיגר בתשלומי המשכנתא ונהיה חוב של כ-22 א' שקל למשכנתא, וכשהשתחררתי לאחר כחודש הייתי צריך למכור את הדירה כדי לשלם את המשכנתא שהוא פיגר בתשלומים, מהלך מכירת הדירה גם היה בהכוונתו (ייעוץ, ישיבה עם העו"ד וכו') והכספים ששולמו משום מה הגיעו אליו, המשכנתא שולמה, ושאר הכסף הגיע אלי והושקע בבניה שהוא שותף לה כשאני מקבל ערבות בנקאית, וכל התנאים והחוזה היו מולו, ונשאר חוב לקונה של 40 א' ש"ח, שניתן לאחמ"כ לאותו קרוב משפחה כדי שיעביר אותו לי.
הוא השתמש בכסף, ובתחילה התחמק ממני ולבסוף הודה שלקח אותו בהלוואה משום ש"מה יש לעשות איתו עכשיו?".
ומחמת מכירת הדירה וההשתמשות שלו בכספים שהיו בחשבון ללא רשות וללא עמידה בתנאים, נהיה לי הפסדים עקב מכירת הדירה ועליית מחירי הדירות, והחוב שהוא חייב לי – 150 א' ההלוואה של המשכנתא, ועוד כ-30 א' מהחשבון בנק, ועוד 40 א' מכספי הדירה שנטל לעצמו בהלוואה. וכל זה גורם שאני לא יכול לקחת שוב משכנתא בבנק, וכן עצם הכסף שחסר לי – 220 א' שהוא חייב לי, ואני רוצה להשתמש בו לקניית דירה.
השאלה היא:
האם מה שנטל לעצמו כספים ומחמת זה הוצרכתי למכור את הדירה וכו' וכל ההפסדים הנלווים (תשלומי תיווך ועו"ד במכירת הדירה, וכן בקניית דירה חדשה בהמשך, מיסים על שיפור דיור וכו') הם נחשבי כגרמא או לא?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

קרוב המשפחה חייב לשלם את כל ההפסדים שנגרמו כתוצאה מההלוואות שקיבל או שנטל לעצמו, בין אם ההפסדים נגרמו באשמתו או שלא באשמתו. את ההפסד של מס שיפור דיור לא הבנתי, למה מכירת הדירה גרמה לחיוב מס זה.

יש לציין, התביעה במקרה זה אינה תביעה של נזק, אלא משום שעל דעת כן הסכמת לשעבד את דירתך לטובת הלוואה שהוא נהנה ממנו.

מקורות:

בעל הדירה הוא בעצם ערב על ההלוואות שקרוב המשפחה קיבל, בעצם אפילו יותר מערב כיון שהבנק מכיר רק אותו. הדין הוא שהלווה חייב לשלם לערב את כל ההפסדים שנגרמו לו עקב הערבות ואפילו אם המלווה העליל על הערב וחייב אותו בכספים שלא כדין, הלווה חייב לשלם, עיין שו"ע חו"מ סי' קלא סעיף ז, כל שכן במקרה זה שהיה צפוי מראש שאם קרוב המשפחה לא יעמוד בתשלומי המשכנתא יצטרכו למכור את הדירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל