לתרומות לחץ כאן

האם פוסטינור זה הפלה?

שאלה:

שבוע טוב כבוד הרב, ביום ראשון אחרי המקווה היה לי תשמיש עם בעלי, וכרגע אינני מוכנה לעוד ילד. אני בת 29 עם 3, חוזרת בתשובה מתחזקת וביום שישי לקחתי פוסטינור (מחשש להריון ופאניקה)כי ראיתי שעד חמישה ימים אפשר לקחת את התרופה למניעה כי אינני לוקחת גלולות והתקן אין לי היתר מהרב שלנו(למרות שרב אחר אישר לי גלולות למניעה)
אני לא מצליחה לא לחשוב על זה אני לא יודעת מה הקדוש ברוך הוא רוצה ממני כבר זה משגע אותי אני יושבת ובוכה מנסה לא לחטוא וכל פעם אני נופלת אני ממש בייאוש מה לעשות….הבנתי שלא גורם הפלה מהעלון אבל ממה שקראתי באתרים שו"ת במחשב זה כן …עכשיו אני מקווה שאני בהריון כי לא רוצה לחשוב אפילו שזה גרם…

תשובה:

שלום רב.

אני לא רוצה להכנס לעצם הענין של מניעת הריון במקרה שלך, אני לא מכיר את הפרטים וחזקה על הרב שהתיר או שלא התיר שהוא מכיר את הפרטים שלך ועל פי זה הוא קבע את מה שקבע.

בכל אופן, לעצם הגלולה "פוסטינור", למיטב הבנתי גלולה זו היא "ליום שאחרי" והיא פועלת בצורה שהיא מונעת מהזרע והביצית המופרת (אם אכן היא הופרתה) להיקלט ברחם. לענ"ד יש מקום גדול לומר שאין זו כלל הפלה, ועדיין לא נוצר העובר כל זמן שהזרע לא נקלט ברחם. למרות שהרופאים קוראים לביצית מופרית "עוברים", אבל כל זמן שזה לא נקלט ברחם לכאורה אין זה עובר, וממילא סוגיא זו שייכת רק לנושא של מניעת הריון ולא של הפלות.

אמנם בספר עטרת שלמה (עמוד קנה – קנז) ראיתי שכותב הגר"י זילברשטיין כי גלולה זו היא בעצם הפלה, וראייתו מכך שמחללים שבת על עובר אפילו קודם היותו בן ארבעים יום ולא חילקו חז"ל בין ג' ימי ראשונים לבין שאר הארבעים יום. אלא שלכאורה בודאי שבזמן חז"ל לא היתה כל אפשרות לדעת על הריון בג' ימים הראשונים. ובקושי היום ניתן, בודאי לא בצורה פרטית. א"כ הסיבה שלא כתבו על ג' ימי ראשונים, כי זה לגמרי לא שייך וכי מי ידעה שהיא זה עתה נכנסה להריון?

יש מקורות בגמרא על סוג מניעת הריון במקום סכנה וכד' באופן שהיא גורמת לזרע לצאת לאחר קיום היחסים, ודנו בגמרא שם מתי זה מותר ומתי אסור (נדה יב, יבמות לד,ב, ויש סוגיא נוספת של קופצת) ויתכן מאד שהזרע כבר הפרה את הביצית, אלא שכל זמן שזה עדיין לא נקלט ברחם תאורתית לפחות ניתן להוציאו. (כאמור, מטרת הגללולה הנ"ל למנוע ממנו להקלט ברחם) וכל זה לא שמענו שיש נושא של רציחת עובר, אלא רק נושא של גרימת הוצאת זרע לבטלה, או מניעת הריון וכד'.

בכל אופן, במקרה שלך, אני מבין שאין סיבה מיוחדת לומר שאכן זה היה אמור להקלט ברחם, וע"י הגלולה מנעת את התהליך, ודאי שברוב הפעמים זה לא קורא. אם כן אין לך כל סיבה לדאגה בנושא של הפלה.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בספר שולחן שלמה (ערכי רפואה ח"ג בערך הפלה מלאכותית) הובאה דעת הגרש"ז אויערבך זצ"ל (וכן הובא בנשמת אברהם חלק חו"מ) שכתב שי מקום להתיר להשתמש בגלולה זו לאשה שנאנסה, וכתב שאין לדון בזה מצד הפלה כיון שעדיין לא היתה השתרשות, אלא רק מצד השחתת זרע
    ועין בזה במשנ"ב סי' תר"ו מש"כ בשם מג"א ורעק"א לגבי רחיצה בחמין לפני הטבילה.
    עוד אציין לדעת הגר"מ שטרנבוך בספר תשובות והנהגות שחשש בזה להפלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל