לתרומות לחץ כאן

החובה לכסות את המינוס בבנק ככל האפשר

שלום עליכם מורנו ורבנו…
אם כסף שאמור להיכנס לי (הכוונה למשכורת), שאלו אותי (לא הבנק שאל, סתם חבר) אם אני מכניס את כולו לבנק בשביל לכסות את המינוס, ואמרתי שאני מעוניין רק חלק להכניס לכסות את המינוס. יש לי חובה כזאת להכניס חלק מהכסף כמו שאמרתי? לספרדים.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

יש להשתדל ככל האפשר שלא להיות במינוס בבנק, ואין הבדל בנושא זה בין ספרדים לאשכנזים. באוברדרפט בבנק יש חששות גדולות של איסור ריבית ובנוסף לכך חז"ל אומרים (קידושין דף כ ע"א) שעדיף לאדם למכור את ביתו לשפחה מאשר ללוות בריבית, משום שאם מוכרים את הבת ניתן לפדות אותה לאחר מכן בפחות כסף, אבל הלוואה בריבית גדלה עם הזמן יותר ויותר.

מקורות:

בהלוואה לצורך מחיה יש חששות גדולות של ריבית. כיום יש נוסחאות היתר עיסקא שפותרים את הבעיה בכך שהדירה או שאר העסקים הם חלק מהעסקא, אבל אם ללווה אין דירה ולא עסק מרוויח, אין הנוסחאות האלו פותרים את הבעיה. כמו כן, הריבית באוברדרפט היא בדרך כלל יותר ממחצית דמי שכירות של הדירה ויותר ממחצית הרווחים של עסק רגיל. בנוסף לכך, יש בעיה שאם הלווה יפסיד וירצה להישבע ולהיפטר, יתבע הבנק את הלווה בבית משפט אזרחי, והניסיון מוכיח שבית משפט יחפש כל מיני סיבות בעולם למה לחייב את הלווה בריבית. ועיין  בשו"ע יו"ד סי' קעז סעיף כד ודגול מרבבה שם שאם המלווה יכול לחייב את הלווה גם במקרה של הפסד יש איסור ריבית.
כמובן, שאי אפשר לומר שהמסתמכים על ההיתר עיסקא נכשלים באיסור ריבית, כיון שהציבור נוהג להקל, אבל ראוי מאוד להימנע מכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל