לתרומות לחץ כאן

משולח שמקבל 49% מהתרומות ודורש גם הוצאות רכב

משולח של כולל שמגייס הו"ק ומקבל שכר 49% מההוראה כל זמן שהיא פעילה (במילים אחרות הוא נעשה שותף עם הכולל בהוראת הקבע בסך 49% כל זמן שההוראה פעילה דהיינו גם אחרי 10 שנים).
1. מה המקור ל 49%.
2. ישנם הוצאות כגון מכתבי תודה, לוחות שנה, הוצאות גבייה, הוצאות ביטולים וכדו' האם המשולח צריך להשתתף בהם או שזה יכול להיות על חשבון המוסד בפרט כאן שהוצאות התחזוק של ההוראות קבע הם אינטרס שווה למשולח כמו למוסד.
3. כעת הוא דורש בנוסף לשכרו הנ"ל, רכב צמוד+החזקה על חשבון הכולל, לכל היום, למרות שהעבודה סביב ההו"ק מסתכמת בשעות אחה"צ – ערב בלבד.

תשובה:

1. כל גדולי ישראל פוסקים שזה גזל גמור. חייבים להודיע לכל תורם בעבר ובעתיד ש-49% מתרומתו הגיע למשולח ואם התורם דורש את כספו בחזרה בטענה שאם היה יודע על כך היה מעדיף לתרום למוסד אחר, חייבים להחזיר לו.
2. תלוי במנהג.

מקורות:

1. בשו"ת משנה הלכות ח"ד סוף סי' רלז כתב שמתרים שלוקח 50% לעצמו, הוא גזלן גמור, משום שיש אומדנא דמוכח שאם התורם היה יודע מכך היה תורם למוסדות אחרים שהמתרים מקבל 10% (ולא חסרים מוסדות כאלו). כמובן שאין שום הבדל בין 50% ל-49%, מבחינת אומדן דעת התורם האחוז הבודד הזה אינו משנה כלום.
שמעתי בשם ראש כולל אחד ששאל למרן הגרש"ז אויערבאך, ואמר לו שייקח 10-15 אחוז בלבד והדגיש שח"ו לא ייקח כמו אותם גנבים. שמעתי עוד מראש כולל אחר ששאל להגרי"ש אלישיב והשיב לו שייקח כמה שפחות.
לגבי כמה מותר לקחת אין בזה שיעורים קבועים, ותלוי בשיקול הדעת. אם מתרימים עבור מוסד ידוע, מותר לקחת אחוזים נמוכים בלבד, כיון שהמוסד מדבר מצד עצמו והמתרים אינו צריך לטרוח הרבה, אם אוספים למוסד בלתי ידוע או לאנשים פרטיים, מותר לקחת אחוזים יותר גבוהים. אולם יש להקפיד לקחת אחוזים רק בשיעור שהתורם ודאי יודע שרוב המתרימים לוקחים, כדי שלא יהיה איסור גזילה מהמתרים. עיין שו"ת משנה הלכות שם.

2. עיין בקצות סי' שלא סק"א ובנתיבות סי' שלב סק"א אם המנהג קובע גם במי שקבע שכר גבוה ביותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל