לתרומות לחץ כאן

טלטול נייר טישו משומש בשבת, חיתוך תיון מהחבילה בשבת

שלום, רציתי לשאול 2 שאלות בהלכות שבת:
1. לפי הבנתי נייר טישו אחרי שהשתמשנו בו לקנח את האף הוא נחשב כמוקצה כמו דין המחט בסימן שח. שאלתי היא האם זה באמת נכון ואם למשל יש מספר ניירות על השולחן יהיה מותר לטלטלם רק בעזרת טלטול מן הצד וכדומה. כמו כן מה לגבי ניירות שנמצאים בכיס ורוצים לזורקם לפח?
2. האם מותר לחתוך תיון שמגיע מחובר מהחבילות (הבנתי שלרשז"א יש סברא להתיר מצד מחתך). בכל אופן גם אם נניח שאסור, האם השתמשות בכל תיון תהיה מותרת מצד מעשה שבת או שמא לא השתנה משהו מהותי בדבר ולכן יהיה מותר?
תודה רבה!!

תשובה:

שלום רב.

1. דבר זה משתנה מאוד מאדם לאדם, ורוב האנשים גם לאחר שהשתמשו בטישו יכולים הם להשתמש בו שוב אם יהיה להם צורך בניגוב לכלוך קטן וכדו', ולכן עדיין מחמת הקינוח אין זה נהפך להחשב מוקצה מחמת גופו ומותר לזורקו מן השולחן או מהכיס לפח אף בטלטול בידיים.

אמנם אם מדובר בטישו מלוכלך באופן שאינו ראוי לשימוש כלל, או שאדם זה איסטניס ולא ישתמש בו כלל, הרי שאכן הטישו נידון לאחר השימוש בו כמוקצה מחמת גופו, ולכן אם הם עומדים על השולחן מותר לטלטלם גם בטלטול בידיים כדין כל גרף של רעי. ובכה"ג אם הניחו כבר בכיס, מותר להמשיך לטלטלו כדין כל טלטול מן הצד, אך צריך לנערו כשיוכל, ויהיה מותר רק לנערו מן הכיס ולא להוציאו בידיים, כיון שאין לדון גרף של רעי בדבר שהיה בכיס ואין מפריע לאדם שזה נמצא שם.

2. שקית תה רגילה הנמצאת בתוך עטיפת נייר ואין הנייר המחובר לחוט השקית מחובר לעטיפה מותר לפותחו כדין כל פתיחת אריזות שאינו מקפיד עליהם שמותר. אך שקיות תה שהנייר מחובר לעטיפה וצריך לתולשו אסור לעשות זאת בשבת מצד מלאכת קורע ואין זה מקלקל אלא מתקן, אמנם אין לחשוש בזה מצד מתקן מנא כיון שיכול להשתמש בזה בלאו הכי (וכסברת הגרש"ז זצ"ל לגבי הפרדת גביעי לבן).

בדיעבד אם הפרידו את שקית התה מהאריזה אין איסור ליהנות מזה בשבת מדין מעשה שבת כיון שלא נעשה איסור בגוף הדבר. אמנם חשוב להדגיש שבשבת אסור להשתמש בשקית תה שאינה מבושלת במים שהיד סולדת בהם מצד מלאכת מבשל (אא"כ בכלי שלישי).

מקורות:

1. אמנם לכאורה דבר זה תלוי בגדר שברי כלים שניתן לעשות בהם שימוש נוסף אך אין רגילים לעשותו, שנחלקו הפוסקים אם זה נחשב מוקצה או לא וכפי שהאריך בזה בארחות שבת פי"ט סעיף קס"א, אמנם בדבר זה מסתבר יותר שהרבה כן משתמשים בזה שוב לשימושים קטנים ואין זה כשברי כלים. ויש להעיר שאין איסור ביטול כלי מהיכנו כאשר משתמשים בטישו והופכים אותו למוקצה מחמת גופו כיון שהוא עומד לכך, וראה בזה עוד דוגמאות שם סעיף שכז ואילך.

2. לגבי פתיחת העטיפה של שקית התה מבואר כן בארחות שבת פרק י"ב סעיף כד. ולגבי קורע כך עולה בסוגיא דחותלות ובבית יוסף סי' שי"ד שרק כאשר קורע בדרך קלקול ודעתו על האוכל אין על זה שם קריעה משא"כ כשיש תיקון בקריעה זו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל