לתרומות לחץ כאן

הדלקת נרות יום טוב

שלו' רב,

מתי צריך( ואם לא אז מתי עדיף) להדליק נרות יום טוב לפני כניסת החג או אחרי ומה דעות הפוסקים בנושא?

ברכה והצלחה.

תשובה:

שלום רב.

יש בשאלה זו מנהגים שונים, מעיקר הדין יש להדליק נרות גם ביום טוב מערב יום טוב, וככל ערב שבת, ויש המדליקים בליל יום טוב לפני הקידוש, וכל אחד עושה בזה כמנהגו. והאשכנזים הנוהגים לברך לאחר ההדלקה ביום טוב מברכים לפני ההדלקה כיון שביום טוב מותר להעביר אש (אמנם יש ליזהר שלא לכבות את הגפרור אלא להניחו שיכבה מאיליו.

כאשר מדליקים נרות יום טוב מברכים 'להדליק נר של יום טוב' ומנהג העולם לברך בזמן הדלקת נרות גם 'שהחיינו', ויש שכתבו לא לברך שהחיינו בזמן הדלקת הנרות אלא ישמעו בקידוש עם שאר האנשים.

חג שמח.

מקורות:

הפרישה בהקדמתו לטור יו"ד מביא בשם אמו הרבנית שנהגה להדליק גם ביום טוב נרות לפני כניסת היום טוב שיהיו דלוקים לכבוד יום טוב, וכן כתב הפרי מגדים סי' ר"ס סק"ג במ"ז, ובמטה אפרים סי' תרכ"ה סל"ג הביא את המנהג להדליק בלילה לפני הסעודה. ויש שהוסיפו טעם להדלקה לפני יום טוב לדעת הגר"א בסי' תקכ"ט שבכל הדלקת נרות יש ב' טעמים כבוד ועונג, והכבוד הוא מערב שבת להכין את הנר שיהיה דלוק בשבת, ולפי זה דין הכבוד שנוהג גם ביום טוב מחייב להדליק מעי"ט.

ונחלקו האחרונים בהדלקת נרות ביום טוב אם תברך אחר ההדלקה ככל שבת משום לא פלוג (כדעת המגן אברהם רסג,יב והשו"ע הרב שם) או שמכיון שמותר להעביר אש ביום טוב תוכל לברך ולקבל יום טוב ואחר כך להעביר את האש לנרות (וכן פסק המשנה ברורה שם ס"ק כ"ז והמט"א שם וכדעת הפרישה בהקדמתו שם) וכך נקטו הפוסקים לעיקר הדין, והספרדים נוהגים תמיד לברך לפני ההדלקה.

ובענין ברכת שהחיינו בקידוש יש שכתבו שמכיון שמברכים לפני ההדלקה הוי הפסק להדלקה, ועי' בזה באריכות בהלכות חג בחג (חג הפסח) פרק ט"ו סעיף כ"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל