לתרומות לחץ כאן

נזילה שמגיעה מדירה שנמכרה ב'דמי מפתח'

בס״ד.
שלום וברכה.
אבקש את חוות דעתכם ההלכתית בענין נזיקין, המדובר הוא בדייר היושב בדירה ב׳דמי מפתח׳, ומדירתו יש נזילה לקומה למטה, על מי החובה לתקן, האם על היושב בדירה ב׳דמי מפתח׳, או על בעל הדירה, או שמא הם כלל לא חייבים לתקן, אלא בעל הקומה התחתונה יתקן על חשבון עצמו? באם אין בעל הקומה התחתונה צריך לתקן על חשבון עצמו, והקדים ותיקן על חשבונו האם יכול לדרוש הוא החזר, או שמא הפסיד בכך את כספו? אציין שהנזילה נובעת עקב צנרת ישנה מהמטבח של בעל הקומה העליונה, וכן עקב אי אטימות בין הבלטות- ובשעת שפיכת מים לשטיפה, הרי הם גם מחללים למטה. אודה לכם מאד באם תשיבוני בהקדם.

בברכה

תשובה:
שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

הדייר התחתון רשאי לדרוש מבעל הדירה העליונה לתקן את הנזילה. ייתכן שבעל הדירה יכול לדרוש מהדייר להחזיר לו את הכסף, אבל אין זה מעניינו של הדייר התחתון. כמו כן התחתון יכול לדרוש מהדייר העליון לסגור את ברז המים הראשי ולהימנע משטיפת רצפות עד שהבעיות יתוקנו.

אם הדייר התחתון תובע בבית דין, עדיף לו לתבוע את שניהם (בעל הדירה והדייר).

במקרה שהתחתון תיקן בעצמו לאחר שביקש מהעליון לתקן ולא תוקן, מגיע לו כל הוצאותיו. במקרה שתיקן מבלי להודיע לעליון, העליון יכול לטעון שיש לו אדם שיתקן לו במחיר יותר זול ויתחייב לשלם המחיר הזול והתחתון יפסיד את ההפרש.

מקורות:

מים המחלחלים מצינורות המים או משטיפת הרצפות נחשבים כנזק שהמזיק חייב למנוע, עיין שו"ע חו"מ סי' קנה סעיף ד וברמ"א שם. ובפרט בזמנינו שנהוג שהעליון חייב לתקן כל נזק המגיע ממנו לתחתון לפי התקנון המצוי סעיף 3.

לפי התקנון החיוב הוא על בעל הדירה וחוכר לעשרים וחמש שנים נחשב כבעל הדירה.  ייתכן שדייר מוגן נחשב כחוכר ל-25 שנה, אבל לא נראה. לפי חוק הגנת הדייר סעיף 68 בעל הדירה חייב לבצע את התיקונים והדייר חייב להשתתף במחצית מהעלויות.

אם התחתון ביקש מהעליון לתקן והעליון לא עשה את המוטל עליו, רשאי התחתון לשכור בעל מקצוע במחיר סביר וההוצאות יפלו על העליון, גם אם הוא היה יכול לתקן בעצמו או במחיר יותר זול, וכדין פועל שאינו עושה את העבודה שהתחייב לעשות, עיין בית יוסף חו"מ סי' שלג בשם תלמידי הרשב"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל