לתרומות לחץ כאן

תשלום על עבודת נגרות שלא בוצעה כראוי

אדם הזמין מטבח מנגר, לאחר שהנגר סיים את העבודה טוען הלקוח שלא זה המטבח שהזמין, לא מבחינת טיב העץ, הצביעה והעבודה, וכן לא עמד הנגר בזמן המסוכם, וכעת רוצה הלקוח לבטל העיסקה, גם הנגר מודה שלא זאת העבודה בשלימותה אבל ינסה לשפץ פה ושם, ותובע את שכר הפועלים 8000 ש"ח הלקוח מוכן לתת 2000 ש"ח, מה הדין והאם יש ענין של לפנים משורת הדין
בכבוד רב

תשובה:

שלום רב,

סליחה על האיחור במתן התשובה

אם הלקוח אכן לא קיבל את מבוקשו ואין אפשרות לתקן, לא ניתן לחייב אותו לקבל את המטבח, אלא במחיר שהוא מסכים. אין ענין של 'לפנים משורת הדין' לשלם את שכר הפועלים, אלא אם המטבח שווה ללקוח יותר מ-2000 ש"ח, אין לו לנצל את ההפסד שיש לנגר בהחלפת המטבח ולשלם פחות ממה שהעבודה שווה בשבילו באמת.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סי' שו סעיף ג יש הלכות שונות בבעל מקצוע ששינה ולא עשה את העבודה כפי שהתבקש. אבל מסתבר שכל זה הוא במקרה שהמזמין קנה את חומרי הגלם ומסר לבעל המקצוע, אבל במקרה זה הנגר מספק גם את חומרי הגלם וממילא הלקוח רשאי לסרב לקבל את המטבח שאינו כפי מבוקשו (עיין שו"ע חו"מ סי' שלג סעיף ח). אבל עם כל זאת אינו רשאי לנצל ולשלם פחות מהראוי וכשם שאי אפשר לטעון ליורד שלא ברשות 'טול עציך ואבניך' כדי לאלץ אותו לוותר על המגיע לו. עיין עלון המשפט גליון 21 עמוד א דין 3 ועיין חזון איש ב"ב סי' ב אות ו.

לפנים משורת הדין הוא רק בפועל שהזיק את נכסי המעביד, עיין טור חו"מ סי' שד, ולא בנגר שהזיק לעצמו. כמו כן, גם בפועל דעת הגמ"מ שפרן שליט"א שלא נאמר לדון לפנים משורת הדין אלא בסבל ששכרו מועט לעומת האחריות שהוא לוקח על עצמו ולא במקרים שהאחריות היא בפרופורציה של השכר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל