לתרומות לחץ כאן

רווח מעסקאות שנעשו בשבת מחמת פרסומות באינטרנט

בס"ד שלום לכבוד הרב בכוונתי להקים בלוג ו/או אתר בנושא שוק ההון, ולנסות ליצור דרכם הכנסה באמצעים שלהלן. שאלתי היא האם הדבר מותר הלכתית, בעיקר גם, אך לא רק, מצד רווח שעשוי להיות בשבת, חג וחול המועד: א. עמלה שאקבל מברוקר על כל עסקה שנסגרת (אוטומאטית או באורח יזום) ע"י סוחר שהגיע לברוקר דרך האתר שלי (ייתכן שהסוחר יהודי שפתח ו/או סגר עסקה כאשר בארץ כבר שבת / חג / חול המועד). ב. גולש באתר שלי שפנה דרכו לגורמים עסקיים אחרים המוכרים מוצרים או שירותים, וביצע אצלם רכישה, שבגינה אני זכאי מאותם גורמים לעמלה (ייתכן שפנה דרך האתר שלי ביום חול לאותם גורמים, ולמרות שהאתר שלי "סגור" בשבת, הוא ביצע את הרכישה אצלם ישירות – בשבת / חג / חול המועד, ובכל זאת עדיין אני זכאי לעמלה). ג. הצעה ששלחתי ביום חול ובאופן יזום ללקוחותיי לרכישת מוצר / שירות אצל גורם עסקי אחר, שבמקרה של רכישה שלהם אצלו – אהיה זכאי לעמלה (אלא שאת הרכישה העדיף מי מהלקוחות לבצע דווקא בשבת / חג / חול המועד). ד. אני מפרסם מאמרים מקצועיים באתרים שונים (שאינם שלי ואין לי שליטה עליהם). כשגולש קורא את המאמר הוא נחשף לפרסום. באם הוא מבצע רכישה בזכות הפרסום – אני זכאי להשתתפות בעמלה. מודה לכבודו מראש על התשובות והעזרה, ומחילה מכבודו באם הדבר גרם לטורח מיותר או צער.

תשובה:

שלום רב וסליחה על האיחור במתן התשובה.

אם האתר שלך סגור בשבת אין לך שום איסור ליהנות מעמלות שתקבל לאחר השבת מכל מיני עיסקאות שנעשו מחמת מודעות שראו דרכך בימות החול ועשו עיסקאות בהם בשבת. גם מאמרים שאתה מפרסם באתרים אחרים אף אם הם פתוחים בשבת ויש לך רווח מכך שקראו אותם בשבת ועשו פעולה מחמתם אין איסור ליהנות מהרווח שיהיה לך מכך.

בהצלחה רבה.

מקורות:

מכיון שאין איסור שכר שבת רק בשכירות אדם או כלים, אך אין איסור שכר שבת בהנאה מחפץ הנמכר בשבת וכדומה, ולכן כאן שכל הכסף המתקבל הוא לא עבור שכירות לא של אדם ולא של כלים אלא עמלה על הפעולה שנעשתה מחמתך אין בזה איסור שכר שבת ומותר ליקח ממנו, וכמו שעולה מדברי השו"ע סי' שכ"ג סעיף ד' ובעוד מקומות שאין איסור להרוויח בשבת אלא להרוויח שכר על פעולה בשבת. וראה גם בענין מכונות לממכר משקאות אוטומטיות שהאריכו הפוסקים לדון ומסקנתם שכאשר המכשיר נמצא במקום שיש בו רוב ישראל אסור מצד 'לפני עיור' או מצד קנין בשבת, אך אם הם עומדות במקום שרוב נכרים אין צריך להפסיק את פעולתם מע"ש עי' בארחות שבת פרק כ"ב סעיף מ"א שהביא את דברי הפוסקים בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל