שלום,
ביום טוב בו מלאכה לצורך אוכל נפש מותרת, כגון בישול, ע"י הצתת הגז מאש מצויה (נר נשמה): אם אני מתארח אצל משפחה שאני יודע בוודאות שאינם מדליקים את האש מנר דולק האם בדיעבד מותר לי להתארח אצלם ולאכול מאותם מאכלים שבושלו בגז?
אם ניתן לקבל גם את טעם הפסיקה ולא רק את המקור אודה על כך.
תשובה:
שלום רב.
בדיעבד, אם הדליקו אש חדשה ביום טוב מותר ליהנות ממנה ומהתבשילים שהוכנו באמצעותה.
מקורות:
משנה ברורה סי' תק"ב סק"ד בשם המגיד משנה והרשב"א, ובטעם הדבר והשוני שבין הנאה מאיסור זה לבין הנאה משאר מלאכות, כתב הגרש"ז אוירבך זצ"ל שהלהב מתחדש בכל רגע והאש הראשונה שהודלקה באיסור כבר הלכה מן העולם. ובערוך השולחן שם כתב שטעם ההיתר מפני שאין ההנאה מהאש עצמה שאין בה ממש אלא מהעצים או הפחמים שגורמים את האש.