לתרומות לחץ כאן

יורש שהתעסק בעיזבון ללא הסכמת שאר היורשים

אדם כתב בצוואתו שבניו משה ודוד יהיו ממונים על מכירת מניותיו, ויחלקו בין היורשים. אולם אחד מן האחים שלא מונה על ידם, הקדימם בטענה שקיבל יפוי כח שיוכל לנהל ולהוציא את ערך המניות ולחלקם, שלא על דעת האחים. שהרי כל האחים אומרים פה אחד שלא נתנו לו יפוי כח ע"ז.
אח זה אף מסרב להמציא דו"ח על עסקיו בבנק בנוגע למניות לבקשת האחים. לכן שאלתינו:
א. ישנם מניות שהיו רשומים ע"ש כמה מן האחים, ולשאלתינו שיתן פירוט עליהם הוא מסרב.
ב. כן לקח מדעתו כמה אחוזים דמי טירחה על דעת עצמו, ולא קיבל רשות מהאחים לכך.
ג. א"כ שאלתינו מה עלינו לעשות הנדון.

תשובה:

א. בית הדין יכול לצוות עליו להמציא את הדו"ח. לפי חוק הבוררות ניתן לקבל אישור בית משפט לצו כזה ולהפעיל סנקציות אם ההוא לא יקיים את הצו.

ב. אם אכן לא ניתנה לו הסכמת האחים, דינו כיורד שלא ברשות שאינו מקבל אלא הוצאות ממשיות וכן אינו מקבל שכר טרחא אלא כמו שנהוג לשלם לפועל שעובד לפי שעה, כמו כן, אם האחים מרוצים מעבודתו, הרי הם יכולים לדרוש ממנו להחזיר את המצב לקדמותו ולא לשלם לו על עבודתו כלום. עיין במקורות.

מקורות:

א. חוק הבוררות סעיף 16.

ב. בשו"ע חו"מ סי' קעח סעיף ג מבואר ששותף דינו כיורד ברשות, אבל בשו"ת הרשב"א ח"ג סי' שצד כתב בענין יחידים שפעלו לצורך הקהל על דעת עצמם, וז"ל: "ולפיכך אלו השלוחים, מצד שפרשו אותם העשירים, ואפילו היו רבים וגדולי עצה שבעדה, אם עשו שלא מדעת המוקדמין, לא עשו ולא כלום. ולא עוד אלא, שלא נאמרו דברים בשותף כיורד ברשות דמי, בכיוצא בזה, ואין דמיון אחד כולל אותם עוד. שאם כן, נתן הרשות ביד כל יחיד ויחיד מהצבור ולעשות מה שלבו חפץ בצרכי המדינה, ונמצאו כולם ביד כל היחידים". ולפי זה גם בנידון דידן שהמצווה מינה שני בנים לטפל בעיזבון, אח אחר שהתעסק ללא רשות דינו כיורד שלא ברשות.
פרטי דיני שכר טרחא שיורד שלא ברשות יכול לתבוע עיין בשו"ע חו"מ סי' שעה ובעלון המשפט גליון 18 (בנידון דידן כנראה שרוב הפעולות הן בגדר שדה שאינה עשויה ליטע, משום שאין זמן קבוע למכירת מניות וכל אחד סבור אחרת). דין דרישה להחזיר את המצב לקדמותו עיין שם גליון 21.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל