לתרומות לחץ כאן

שבב אלקטרוני במחזיק מפתחות אם הוא מוקצה, אוזניות שנמצאו בכיס המעיל בשבת

שלום רב,
אני רשומה לחוג התעמלות ובמסגרתו אני מחויבת להעביר בקורא אלקטרוני מין שבב מפלסטיק, בכדי שיהיה פיקוח על מספר השיעורים שאני לוקחת
הוא שבב יחסית קטן וצרפתי אותו למחזיק המפתחות שלי.
בשבת לקחתי את כל הצרור לביה"כ ואז נזכרתי שזה אולי מוצקה, השארתי אותו בביה"כ בכדי לאספו ביום חול (קצת קשה כי ביה"כ פתוח רק בשבת). רציתי לשאול האם השבב באמת מוצקה. לא מופיע עליו שום דבר ויש מין מכשיר שכשאני מעבירה אותו עליו (אם כי במרחק, לא נגיעה), המכשיר מצפצף קלות נדלק צבע ירוק על גבי המכשיר (לא על השבב).
האם זה בסדר מה שעשיתי? זה באמת מוקצה?
ועוד דבר- קרה לי פעם שהלכתי עם מעיל ובתוכו היו אוזניות. לא זרקתי אותן לרצפה אלא הכנסתי לתיבת הדואר שלנו עד מוצאי שבת (כשראיתי שיש לי אוזניות בכיס זה היה במרחק של 3 צעדים מהתיבה). האם זה בסדר או שמא היה עלי לזרוק את האוזניות באותה נקודה בה בן נמצאו?
המון תודה!!!

תשובה:

שלום רב.

1. מותר לטלטל את כל הצרור כרגיל אף שיש בו את השבב הזה, ורק לא להחזיק בשבב עצמו שמלאכתו לאיסור.

2. מותר להמשיך ללכת עם המעיל כאשר נמצאו אוזניות בתוכו עד שמגיעים למקום בטוח שניתן יהיה לנער הכיס ולהשליכם ארצה, אך אין להוציאם בידיים ולקחתם למקום מוגן. אמנם יש לדעת שיש מקרים שאם המוקצה מונח בכוונה בכיס המעיל ומדובר בכיס שתפור על גבי המעיל (ככיס חולצה) אסור לטלטל את כל המעיל.

מקורות:

1. כמו שכתבו הפוסקים לגבי מפתח של מכונית שנמצא בצרור מפתחות, שמותר לטלטל את הצרור כאשר לא מחזיק במפתח המוקצה בעצמו וכמפורט כאן.

2. כמפורט כאן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה המהירה והמפורטת. אם כך, כיצד אוכל להרים בשבת את השבב שהפלתי לרצפה בבית הכנסת? האם מותר להרימו ביד או באמצעות משהו חוצץ?
    שוב תודה

  2. לאחר שהוא נפל על הרצפה בשבת, אין אפשרות לקחתו לצורך מחר גם באמצעות משהו חוצץ, אמנם אפשר להוציאו עם הרגל מבית הכנסת ולהסתירו עם הרגל תחת החול הקרוב לבית הכנסת, כדי שתוכלי לקחתו לאחר השבת.

  3. לא הבנתי למה אתה מחפש מקור? שהוא מוקצה? זה ברור מאליו, שהרי הוא מיועד למלאכת איסור, יתכן גם שהוא מוקצה מחמת גופו ולא רק כלי שמלאכתו לאיסור, כיון שאין לו כל תשמיש של היתר, ראה ביאור הלכה בתחילת סי' שח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל