לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

עדות מחללי שבת. קידושי שחוק

האם אנשים שמחללים שבת יכולים להיות עדי קידושין וכן מה קורה אם נתן לה טבעת על מנת לשחק ואמר הרי את וכו והיא קיבלה ממנו הטבעת דחוף.

תשובה:

שלום רב.

א. מחללי שבת הינם פסולים לעדות, וכמובן גם עדות הקידושין. יצויין, כי לפעמים צריך לקבל עדות על כך שהינם פסולי עדות, ואין זה מספיק שיש מי שאומר כי הוא מחלל שבת, אפילו אם הוא נאמן. לפעמים שצריך גם עדות דוקא בני האיש עצמו. אני לא נכנס כאן לכל נבכי הלכות עדות, אלא רק ציינתי כדי לומר שכדאי תמיד להתייעץ על כל שאלה לגופה, ולא להסיק מסקנות לבד בדברים חמורים אלו.

ב. בענין קידושי שחוק, השאלה כללית מדי וקשה לענות עליה. צריכים לדעת את מלוא הפרטים כדי להשיב עליה.

מקורות:

בענין קידושי שחוק, כתב הרמ"א (אבה"ע סי' מב סעי' א') "אמרה תחלה קדשיני, וזרק קדושין לתוך חיקה ואמר לה הרי את מקודשת לי, וניערה בגדיה תוך כדי דיבור להשליך ממנה הקדושין, ואומרת שלא כיוונה מתחלה רק לשחוק בעלמא, אפילו הכי הוי מקודשת. ואין הולכים בענין קידושין אחר אומדנות והוכחות המוכיחות שלא כיוונה לשם קדושין". ומקורו הוא מתשובת מהר"ם מרוטנבורג. לכן, משך הדורות הקפידו מאד בנושא של קידושי שחוק. באופן כללי רק ניתן ומר כי אם ברור לעל לכל ספק כי הן הבחור והן הבחורה התכוונו לשחוק, וגם האנשים שראו את המעשה הבינו כי מדובר במעשה קונדס, אין בזה חשש קידושין. אך כאמור כדאי לשאול תמיד בצורה יותר פרטנית.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל