לתרומות לחץ כאן

תחרות בין שנים המתעסקים במכירת מצות

אני ובעלי התחלנו למכור מצות לפני פסח לפני 4 שנים. היינו מוכרים בירושלים ובמקום מגורים של ההורים שלו בשומרון. לפני שנתיים השכן שלו גם התחיל למכור מצות בדיוק באותו שכונה איפה שגרים ההורים של בעלי. לא היה כ"כ נעים, לא דיבר על זה איתנו פשוט התחיל (הייתי חושבת שהיינו מחלקים או מסדרים איזשהו סדר לעניין אם הוא כן היה בא אלינו, אבל הוא לא).
השנה אנחנו ממשיכים למכור מצות. בשכונה בשומרון יש את הקונים שלנו ויש לשכן את הקונים שלו. הוא התקשר לבעלי ואמר משהו לעניין – אם לא תפסיקו למכור בשומרון אז אני אתחיל למכור במקומות שלכם בירושלים. בעלי הגיב כמו בנ"א (לדעתי) ואמר שהוא יכול למכור בכל מקום שהוא ירצה והשכן יוכל למכור בכל מקום שהוא ירצה.
מה הבית דין יכול לעשות בעניין?
יש אפשרות שהבית דין יוכל לחלק את המקומות?
רציתי לפנות לאיש דת שמגיע מצד אובייקטיבי שיוכל לעזור בעניין.
בנוסף בעלי מפחד ולא רוצה לגרום לסכסוך בין השכן הזה וההורים שלו, אבל נכון להיום, מכירת מצות היא אחת מההכנסות העיקריות שלנו כזוג סטודנטים.
אם תוכלו בבקשה להגיד לי מה האופציות שלנו? מה הבית דין יוכל לעזור (אם בכלל זה עניין עבורם)?
בע"ה יחזור אלינו קצת נחת רוח לפני חג הפסח…

תשובה:

באופן כללי לא ניתן למנוע להקים עסק מתחרה, אלא אם כן ברור שאין אפשרות לקיומם של שני מתחרים ושלא יוכלו להתפרנס בדרך זו. מידת חסידות היא שלא לפתוח עסק מתחרה בסמוך למקום העסק הראשון. בן עיר יכול לעכב על בן עיר אחרת ממלהקים עסק בעירו ולהתחרות בו.
במקרה זה מדובר שהמוכר הראשון הוא בן עיר אחרת. אינני יודע אם גם במקרה כזה יש מידת חסידות על בן אותו עיר שלא להקים עסק מתחרה. אבל להקים עסק מתחרה בירושלים למטרת נקמה הוא בוודאי איסור גמור. בכל מקרה לדעתי יש מקום לפנות לבית דין, אשר ינסו – כנראה – למצוא דרך פשרה על מנת למנוע מחלוקת.

מקורות:

לעניין מידת חסידות עיין בספר פתחי חושן חלק גניבה ואונאה פרק ט אות א. לעניין אם אין מקום לשני העסקים עיין שם אות ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל