לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

להאריך בתפילה כשמפסיד קדושה

יש לי שאלה והייתי שמח אם תוכלו לענות לי , אני מבין שתפילת 18 היא החשובה ביותר יחד עם זאת בבית הכנסת קוראים אותה מעט במהירות ולי חשוב לי להשקיע אותך קצת במיוחד בשיח שלי עם השם יתברך יחד עם זאת יש חשיבות גדולה לתפילת "נקדישך ונעריצך" האם יש לכם רעיון איך אני מרוויח הכול גם את השמונה וגם את נקדישך?

בנוסף – אם אני מתקשה לקרוא את כל הקורבנות מה החלק מהקורבנות שהכי חשוב לקרוא ולצאת ידי חובה?

שאלה נוספת : בקריאת שמע לפני המיטה האם חייב לקרוא את התפילה או בשעת דוחק ועייפות ניתן לקצר?

תשובה:

אם אתה רגיל להתפלל באריכות ולכוון בתפילת שמונה עשרה, אתה יכול להמשיך לעשות זאת אף שבגלל זה אינך מספיק לענות לקדושה עם הציבור. אך בשעה שמגיעים לקדושה, עליך לעצור את תפילת שמונה עשרה ולהקשיב לחזן לכל מילות הקדושה (ויש הסוברים שבכך נחשב שענית לקדושה אף שאתה עדיין באמצע התפילה).

הדבר החשוב ביותר באמירת הקרבנות הוא אמירת פסוקי קרבן התמיד, ולאחר מכן יש חשיבות גם לאמירת פרק איזהו מקומן וברייתא של רבי ישמעאל אומר, אמנם יש המקילים גם שלא לומר משניות אלו למי שלומד גמרא באותו היום. שאר הדברים הם תוספות שנוספו במשך הזמן ואין הם חיוב מעיקר הדין.

בקריאת שמע שעל המטה, חשוב לומר לכל הפחות את פרשה ראשונה של שמע, ברכת המפיל, ולהוסיף כפי הכח פסוקים לשמירה.

מקורות:

א. אף שבביאור הלכה ריש סימן ק"ט הסתפק אם עדיף להתחיל עם הציבור ולהפסיד קדושה או להתחיל שמונה עשרה רק אחרי שיענה קדושה, כבר כתבו פוסקים רבים שנוהגים למעשה להתחיל עם הציבור אף שמפסידים קדושה, כך הביא בשיח תפילה עמ' תרצ"ג בשם החזון איש, וכן כתב בערוך השולחן קט,ה והיביע אומר חלק ב' או"ח סי' ז', אבני ישפה על הלכות תפילה עמוד פ' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל ועוד.

ב. בחיי אדם כלל י"ט ה"א כתב רק פרשת התמיד ולא הזכיר דברים נוספים, אך בסימן נ' סעיף א' הביא השולחן ערוך את המנהג לומר משנת איזהו מקומן וברייתא דרבי ישמעאל כדי שיזכה אדם כל יום ללמוד משנה וגמרא, וראה עוד בספר שיח תפילה עמוד שס"א (בתשובה ב') שהאריך לבאר מהיכן מקורם של כל פרשיות הקרבנות שנוספו בסידורים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב. מה הכוונה להפסיד קדושה? האם הכוונה לתפילת "נקדישך ונעריצך"?

    בנוסף, אם הש"ץ סיים את החזרה ומתחיל לקרוא קדיש, אך אני עדיין בתפילת העמידה, מותר לענות אמן? כיצד לנהוג?

    תודה וכל טוב.

  2. א. כן. ב. באמצע שמונה עשרה לא עונים קדיש, אלא אם כן נמצאים לפני או במהלך אלוקי נצור, אז אפשר לומר יהיו לרצון אמרי פי, לענות אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא בלבד, ואחר כך להמשיך בתחנונים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל