לתרומות לחץ כאן

משודכת לכהן שנבעלה לרוסי ואינה יודעת אם הוא יהודי

כבוד הרב שלום,
חברה שלי חוזרת בתשובה כשנתיים ונמצאת במדרשה וב"ה הציעו לה לפני כחודשיים כהן שגם חוזר בתשובה ושנתיים בישיבה.
היא אינה בתולה אבל כשהציעו לה את השידוך היא לרגע לא חשבה שהיה לה עניין ששכבה עם גוי כי היה לה חבר 1 כל אותה תקופה. ומאז כבר היה אירוסין וסגרו חתונה לעוד חודש וחצי.
בערב פסח היא פתאום נזכרה שבעבר היא כנראה הייתה עם רוסי (מחילה מכבוד הרב על השאלה זה בשביל שנקבל תשובה מספקת) זה היה משהו שאינה זוכרת אם בכלל קרה כי זה היה משהו חד פעמי והיא הייתה שיכורה אבל ממה שהיא זוכרת שבאותו לילה היה לו אמצעי מניעה וגם לא בטוח שהיה משהו .
אנחנו עכשיו מנסות להשיג אותו כדי לברר אם הוא יהודי כי חלק אומרים שכן, אבל במידה והוא לא, מה עליה לעשות? היא ממש מתוסכלת מלבטל את החתונה וגם אבא שלה שאל את הרב שלו בבית הכנסת והוא אמר שאם הבחור היה חצי שנה בהודו והוא כהן אז היא יכולה להתחתן איתו למרות הספק. אבל זה היה לנו מוזר שהוא אמר דבר כזה ולכן אנחנו שואלות את הרב. והיא מבקשת אם במידה והגרוע ביותר שהיא תיאלץ לבטל, אם אפשר שהרב ירשום את החומרה של הדבר עם כהן מתחתן עם אישה ששכבה עם גוי כדי שיהיה לה את הכח להתמודד עם זה הלכתית ומוסרית בשבילה ובשביל הבחור.
מועדים לשמחה ותודה רבה !!

תשובה:

שלום רב ומועדים לשמחה.

על פי הפרטים במופיעים בשאלה אין לה כל מניעה להנשא כהן.

א. אשה שנבעלה לגוי אסורה לכהן מדין זונה האמורה בתורה כמבואר בשו"ע (אבה"ע סי' ו' סעי' ח'). אלא שכאן ישנם כמה ספיקות, א. האם בכלל היתה ביאה שאוסרת אותה. ב. האם הוא גוי או יהודי.

ב. לגבי הספק השני האם הוא גוי או יהודי, לכארוה עפ"י הפירסומים אכן רוב הרוסים בארץ הם אינם יהודים, לכאורה יש לדון אותו כאינו יהודי כל זמן שאין אנו יודעים אחרת. אולם ציינת כי חלק מהאנשים טוענים כי הוא יהודי, אמנם אין ספק שחבריו שסביבו לא עשו לו בדיקת יהדות כדבעי, וכפי שעושים היום ברבנות. אולם לפי מה ששמעתי מאנשים הבקיאים בתחום, רוב מוחלט של המוגדרים כיהודים בקרב יהדות רוסיה הם אכן יהודים עפ"י ההלכה. לכן עפ"י הרוב יש לקבוע כי הוא יהודי.

ג. אמנם למרות שמעיקר הדין רוב מספיק כדי לקבוע בכל דבר. בכל זאת לענין כהונה עשו חז"ל "מעלת יוחסין" שאין די ברוב אחד אלא צריך ב' רוב ("תרי רובי"), ונחלקו הראשונים האם לכתחילה היא יכולה להנשא לכהן כשיש "תרי רובי" או שמא גם צריך צריך בנוסף לזה גם טעת "ברי" של האשה שאכן היא כשרה לכהונה מה שכאן אין כאן שהרי אין היא יודעת את בבירור. דעת הטור כי די בתרי רובי, ודעת הרמב"ם כי לכתחילה צריך גם טענת ברי. (מחלוקת זו הובאה בסוף סי' ו'). אולם ראה בחזו"א (אבה"ע סי' ז' ס"ק ו') שכתב מאחר שהכל זה רק ענין של מעלת יוחסין ולא מעיקר הדין לכן להלכה אנו נוקטים כדעת הטור. עפי"ז יש להתיר גם במקרה דנן משום שכיום תמיד יש בארץ תרי רובי (ראי כאן בתגובות בהרחבה בענין).

ד. בנוסף, ציינת כי "וגם לא בטוח שהיה משהו", זאת אומרת שיש לך ספק האם בכלל היתה בעילה או לא. הנערה מוחזקת ככשרה לכהונה כל זמן שאין אנו ידועים כי היא נפסלה, אלא שכפי צויין לעיל, אין די בחזקת כשרות לכהונה בלבד כדי להתיר אותה להנשא לכהן לכתחילה בגלל "מעלת יוחסין". אולם דעת האגרות משה כי חז"ל לא תיקו מעלת יוחסין אלא רק במקום שודאי נבעלה והספק הוא עם מי, אך כשהספק הוא האם בכלל נבעלה לא תיקנו בזה, וחוזרים אנו לעיקר הדין שיש לה חזקת כשרות לכהונה. אמנם הכלל הזה אינו פשוט כ"כ (ראי כאן שהרחבתי בנושא), אבל לאור המכלול בשאלה כאן יש להתיר לה להנשא למשודך הכהן שלה.

ה. העובדה כי הבחור שהה בהודו חצי שנה או יותר, אינו קשור כלל לשאלה כאן, בחור שנולד ככהן לעולם כהונתו עליו, ואין דבר שיכול להוציאו מידי כהונתו.

הרבה מזל טוב!

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב שלום ותודה רבה על התשובה המהירה.
    ע"מ שלא נהיה בספק כי זה חשוב. חברה שלי התפללה המון ואחרי שיחות רבות היא ניזכרה שכן הייתה בעילה.
    אני אחרי מאמצים רבים הצלחתי להשיג את הטלפון של הבחור . השאלה אם להסתמך על זה שהוא מגיל קטן בתיכון יהודי וכל החברים שלו ישראלים יהודים ובאים אליו הביתה ואוכלים אצלו ומה שהרב אמר שהרוב הרוסים הם יהודים או שפשוט כדי שהיא תצא מהספק שאנחנו נשאל אותו אם הוא יהודי אבל אני חוששת שאולי מהבושה הוא עלול לשקר או שבאמת אינו יודע. אז מה כדי לבדוק כדי שזה באמת יתברר?
    או להסתמך על הרוב. היא רוצה להיות שלימה עם החתונה הזאת ושהכל יסתדר בעז"ה
    תודה רבה על התשובות !!!

  2. א. המידע הזה שעכשיו את אומרת אכן משנה מעט את התמונה, ולכן צריך לעשות מאמצים לברר אם הוא אכן יהודי.
    ב. לא אמרתי כי רוב עולי רוסיה הינם יהודים. אמרתי כי רוב המוגדרים כיהודים מעולי רוסיה הם יהודים.
    ג. זה שהוא למד בתיכון יהודי (אני מבין כי הוא למד במדינות חבר העמים) אין זה ראיה כי הוא אכן יהודי. כמו כן עצם העובדה שחבריו ישראלים יהודים עדיין לא אומר כלום בקשר ליהדותו.
    ד. מה שצריכים לעשות הוא: לנסות לברר כמה שאפשר כולל לשאול אותו האם הוא יהודי או לא, ואם אפשר לשאול אותו מנין הוא יודע, ועם הנתונים הללו להתקשר אלי: 050.4163175
    הרבה הצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל