לתרומות לחץ כאן

שכר כוסיות לשמחה משפחתית, השולחן קרס והכוסיות נשברו

בס"ד

מישהו שכר אולם לעשות בו סעודת מצוה בשבת קדש. בעל השמחה שכר אדם אחד שמסחרו להשכיר זכוכיות שממלאין אותן בשמן מסויים לייפות את המעמד והתנו עמו שהוא צריך למלאות את הכוסיות שמן. הלה בא בער"ש הניחן על מנורה שהיתה מונחת על השלחן ומילאן כפי שהתנו עמו. למחרתו קרס השלחן ולא ידוע איך ולמה ועם שבירת השלחן נשברו הכוסיות עמו . כעת נשאלה השאלה האם הבעל שמחה חייב לשלם עבור הזכוכיות שנשברו
א. האם זה נחשב כאונס או כאונס כעין גנבה ואבדה
ב. אפי' אם מצד זה חייב האם יש כאן פטור שכירות בבעלים והספק מתי נעשה הקנין האם בשעה שמניחן על השלחן ושלחן זה של האולם שכור הוא להבעל שמחה ויש כאן קנין חצר וא"כ יתכן דיש שאלה בבעלים היות ונתבקש להטעינן שמן והוי כעמו במלאכתו
ג. אפי' את"ל שיש כאן פטור בבעלים מ"מ אולי יש להניח שכל מי שסוחר בדברים כאלו סתם דעתו שהשוכר יקבל עליו כל האחריות כדי שלא יצטרך לבוא בדינא ודיינא לברר מה קרה ומי שבר ואם ילד ישבור זה יצא הלה נקי מנכסיו. [וגם לזה צריך קנין ולכ' הקנין נעשה בשעה שהניחו על השלחן שאז חל חיוב שמירה]

אשמח לשמוע תשובתכם בקרוב

תשובה:

שלום רב,

לא מפורש בשאלה האם השולחן קרס באמצע הסעודה או לפני שהאורחים הגיעו.

א. לכאורה נראה שאם השולחן קרס באשמת האורחים, בעל השמחה פטור, מאחר שמלכתחילה שכר על דעת לתת לאורחים לאכול על השולחן, והרי זה כשומר שידוע מראש שהוא ימסור לשומרים אחרים שהוא פטור לכל הדעות וכמבואר בגמ' ב"ק דף נו ע"ב "דאורחיה דרועה למימסר לברזיליה", ועיין בש"ך חו"מ סי' רצא ס"ק לב וס"ק לז. ואם המשכיר הניח אותו על שולחן רעוע פשוט שהוא אחראי על הנזק.
ב. אם הנזק קרה לפני שהאורחים הגיעו ייתכן שאז האולם עדיין לא מושכר לבעל השמחה ואינו קונה בקנין חצר. גם ייתכן שאין פטור של בעליו עמו כיון שבשעה שהמשכיר סידר את השמן האולם עדיין לא היה מושכר לבעל השמחה וממילא המשכיר לא היה עם השוכר במלאכתו בשעת משיכה והתחלת החיוב. ומאידך גיסא ניתן לומר שהאולם נחשב כמושכר לו מערב שבת לעניין להביא ציוד ואוכל לצורך השמחה, אף שעדיין אין לו רשות לערוך שם שמחה עד הבוקר, וממילא הרי הוא יכול לקנות בקנין חצר מיד וכמו שכתב הנתיבות בפתיחה לסי' ר שאם שכר מקום כדי להניח בו דבר מסוים השוכר נחשב לבעלים לצורך אותו דבר ויכול לקנות בקנין חצר.
ג. אם יש מנהג ידוע שהשוכרים מתחייבים בכל אחריות, המנהג אכן מחייב, אך עצם הסברא שאל"כ המשכיר יפסיד, אינה כל כך טענה, שהרי הוא מרוויח הרבה בכל השכרה כדי לכסות הפסדים אלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל