לתרומות לחץ כאן

אם אסתר שמרה את כל המצוות, ואיך בדקו מי בתולה

האם אסתר שמרה שבת ,האם שמרה כשרות . אל נשכח היא נשואה לגוי ,
איך זיהו שליחי המלך שאיש לא ידעה האם היא נידבה להם את האינפורמציה
או שיש דרך לדעת .

תשובה:

שלום רב ופורים שמח.

בוודאי שאסתר שמרה על השבת ועל הכשרות והסתירה זאת מכל משרתי המלך. ומה שהיתה נשואה לגוי נתבאר בגמרא שכיון שהיתה אנוסה לכך ולא עשתה זאת להנאתה והיתה קרקע עולם לא חטאה בכך.

נראה בחז"ל שלא היתה לשליחי המלך דרך לדעת מי בתולה ומי לא, ובסוף לקחו גם נשואות מכיון שהיו נשים שהיו טוענות שהם נשואות ולא היה דרך לבדוק זאת.

מקורות:

אמרו חז"ל (במגילה דף יג,א) שלאסתר היו שבע נערות כדי למנות באמצעותם את ימי השבוע ולדעת מתי חל יום השבת, וודאי ששמרה היא על השבת, ועל כל המצוות שיכלה לשמור בלא אונס. וביארו המפרשים שעשתה זאת גם בכדי שהנערות לא ישימו לב ששומרת שבת כיון שכל אחת תהיה ביום אחר ולא תדע איך אסתר נוהגת בשאר הימים.

ובוודאי גם שמרה שלא לאכול נבילות וטריפות, ומטעם זה לא רצה מרדכי שאסתר תגלה את עמה כדי שתוכל לשמור בסתר על מצוות ה' ולא ירגישו בכך המשרתים (כך ביאר האבן עזרא (אסתר ב,ט) וזה לשונו: 'והנכון בעיני כי עשה זה מרדכי בעבור שתשמור תורת השם בסתר שלא תאכל נבילות ותשמור השבתות ולא ירגישו המשרתים כי אם יודע הדבר שמא המלך יכריחנה או יהרגנה כי בעל כרחה נתפשה'.

ומה שנבעלה לגוי, מבואר בגמרא בסנהדרין עד,א שאסתר קרקע עולם היתה ואף שהיה זה גילוי עריות שיהרג ואל יעבור בקרקע עולם אין צריך ליהרג על כך כמבואר בראשונים שם, וכנפסק בשולחן ערוך יו"ד סי' קנ"ז.

לענין הבאת הבתולות, במדרש רבה אמר רבי חלבו על הפסוק (אסתר ב,יז) 'ויאהב המלך את אסתר מכל הנשים' מלמד שגם הנשואות הביאו לפניו. ולכאורה קשה הרי ציווה אחשוורוש להביא לפניו רק בתולות, וכתבו לפרש (תורה תמימה) שכיון שהיו בתולות שהיו משתמטות ואומרות שנשואות הם ולא יכלו לברר את האמת, ציווה להביא גם את הנשואות ומתוכם בחר את מי שרצה. ומבואר שאכן לא היתה דרך לבדוק זאת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל