ראובן שכבר יצא בקידוש ביום שבת בבוקר ! האם יכול להוציא את שמעון הבקי בקידוש ,ע"י שראובן יברך בפה"ג וגם ישתה ?דהנה אם מצד שלא מוציא את הבקיא עכ"פ לכתחילה זה י"ל אם לא היה שותה אזי גם בברכת המצוות כשהשני בקי ,לא רצו שיברך כביכול סתם ,וכעין ברכה לבטלה אבל כאמור כשכאן שותה לכאורה אין בעייה ?
ושאלה נוספת אם ראובן לא התכוון לקידוש אלא לנהנין בלבד וכיוון עכ"פ להוציא את שמעון בנהנין האם שמעון שכיוון גם לקידוש יצא או שבכהאי גוונא לא אומרים שומע כעונה
תשובה:
שלום רב.
בקידוש היום, אם מברך בורא פרי הגפן ושותה אחר כך ממנו יכול להוציא אחרים לכתחילה אף בקיאים, ואף אם אינו מתכוון לקידוש, ואף אם שותה רק מעט. וכל היכא ששותה מחמת הברכה נחשב שהתכוון לצאת גם כן ויכול להוציא גם אחרים הבקיאים.
מקורות:
כך משמע במשנה ברורה סי' רע"ג סק"כ, וכן כתב בכף החיים ס"ק ל"ו ובאז נדברו חלק ח' סימן ה'.
האם באותו מקום שעשה קידוש בבוקר, והגיע עוד אדם שלא עשה עדין קידוש, יוכל לברך שוב בשבילו בפה"ג להוציאו י"ח קידוש? והרי כבר בירך בפה"ג?
כיון שהברכה אינה נצרכת לו מבואר שם שאם השומע בקי ראוי שיעשה בעצמו.
השאר תגובה