לתרומות לחץ כאן

אם קטן יכול לשתות את כוס הקידוש

האם מעיקר הדין אפשר לתת לקטן לשתות את הכוס קידוש ? וזאת על פי הגמרא בעירובין דף מ , ע"ב שביום הכיפורים אפשר לתת לינוקא כוס של ברכה ורש"י ביאר דהמברך צריך שיטעום לאו דוקא אך מאידך מהפוסקים בסימן רע"א סעיף י"ד לא משמע שיועיל ! בברכה ויישר כוח על האתר הנפלא תשובה:

שלום רב.

מהסוגיא שציינת באמת מוכח שאפשר לתת לקטן, אך לכתחילה אם אפשר יש לתת לגדול, ורק בדיעבד יתן לקטן לשתות.

מקורות:

כך פסק בשו"ת שבט הלוי חלק ח' סימן מ"ה, ואציין כאן כמה דעות שראיתי בראשונים והפוסקים בענין זה, א' בחידושי רבינו דוד בפסחים דף קז,א ובשבלי הלקט סימן ע"ג וברוקח בהלכות קידוש כתבו שאפשר לתת לקטן לשתות מכוס הקידוש, ובמאירי עירובין עט,ב ד"ה המקדש הביא ב' שיטות בזה אם מה שכתוב בגמרא בעירובין דף מ' הוא שבנתינה לינוקא יוצאים ידי חובת קידוש או רק ידי חובת הברכה ולא הקידוש ע"ש. וברשב"א בעירובין דף מ,ב מבואר שגם אם נותנים לקטן צריך שיהיה קטן שהגיע לחינוך מצוות, ולא סגי רק בהגיע לחינוך בברכות כמו שכתב רש"י שם וכן כתבו עוד ראשונים, ומבואר דלדבריו צריך שהשותה ייצא ידי חובה בקידוש, אלא שבדיעבד אפשר גם בקטן שהגיע לחינוך מצוות, וכך משמע קצת גם בדברי התוס' שם.

ובשולחן ערוך הרב סי' רצ"ה סק"ד כתב לענין הבדלה שאם נתנו לקטן לשתות מכוס זו לא יצאו השומעים ידי חובתם, אמנם המשנה ברורה סי' תרכ"ד סק"ד כתב שניתן לתת גם לקטן לשתות כוס של הבדלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל